Riktade om studien
Tillsammans med forskarkolleger i Jönköping och vid Göteborgs universitet beslutade hon sig för att göra sex fokusgruppsintervjuer – totalt 27 elever – som fokuserade mer på just dessa frågor, även om läsande fortfarande fanns med som ämne.
Enligt Maria Bäckes erfarenhet är skolan idag väldigt styrd av såväl styrdokument som läroplaner. Det är rigida ramverk som ger ganska lite tid att gå utanför det som redan har bestämts vara viktigt, menar hon.
– Tid är med andra ord en viktig faktor. Jag tror också att vi som vuxna i skolan många gånger replikerar det vi själva har varit med om och digitala och kulturella aspekter var inte på agendan på samma sätt när vi var i skolåldern som de är idag, säger hon.
Släpp in fler perspektiv
Maria Bäcke menar att för lite hänsyn tas till elevernas erfarenheter av digitala verktyg – vilket i praktiken gör den mindre inkluderande och helhetsinriktad.
Vad är de yttersta riskerna om det fortsätter att se ut såhär?
– Många ungdomar känner sig inte sedda i förhållande till det som de upplever är deras intressen och styrkor. Detta riskerar att skapa ett avstånd mellan de vuxna i skolan och ungdomarna och, om det går illa, riskerar att elever känner att skolan blir irrelevant eller kanske till och med något negativt.
Hur skulle man kunna bryta det här mönstret?
– Jag tror att vi behöver vara nyfikna på varandra och ställa frågor om vad vi alla tycker är viktigt i våra liv. Vi behöver synliggöra såväl likheter som olikheter och i förlängningen se att alla kan bidra med kunskaper och erfarenheter på olika sätt.
publicerad 10 september 2024
av
Ellinor Gotby Eriksson