Därför kan bristande elevförståelse sänka undervisningskvaliteten

Skola Lärare och skolledare förbiser ofta elevers digitala, kulturella och språkliga färdigheter. Det visar en ny studie vid Högskolan i Jönköping och Göteborgs universitet, och enligt forskarna kan fenomenet få långsiktiga negativa effekter.

Därför kan bristande elevförståelse sänka undervisningskvaliteten
Foto: Stockadobe

Det som började som en studie om skolelevers läsvanor slutade i en insikt rörande något helt annat; elevers kulturella och digitala färdigheter förbises ofta i skolan.

– Lärare kontaktade oss och frågade om vi ville göra en studie om läsande. Efter en enkätstudie där vi fick över 700 svar insåg vi utifrån elevernas svar att just digitala och kulturella färdigheter var något som var ganska osynligt i skolan, säger Maria Bäcke, universitetslektor på Högskolan för lärande och kommunikation vid Jönköping University.

Riktade om studien

Tillsammans med forskarkolleger i Jönköping och vid Göteborgs universitet beslutade hon sig för att göra sex fokusgruppsintervjuer – totalt 27 elever – som fokuserade mer på just dessa frågor, även om läsande fortfarande fanns med som ämne.

Enligt Maria Bäckes erfarenhet är skolan idag väldigt styrd av såväl styrdokument som läroplaner. Det är rigida ramverk som ger ganska lite tid att gå utanför det som redan har bestämts vara viktigt, menar hon.

– Tid är med andra ord en viktig faktor. Jag tror också att vi som vuxna i skolan många gånger replikerar det vi själva har varit med om och digitala och kulturella aspekter var inte på agendan på samma sätt när vi var i skolåldern som de är idag, säger hon.

Släpp in fler perspektiv

Maria Bäcke menar att för lite hänsyn tas till elevernas erfarenheter av digitala verktyg – vilket i praktiken gör den mindre inkluderande och helhetsinriktad.

Vad är de yttersta riskerna om det fortsätter att se ut såhär?

– Många ungdomar känner sig inte sedda i förhållande till det som de upplever är deras intressen och styrkor. Detta riskerar att skapa ett avstånd mellan de vuxna i skolan och ungdomarna och, om det går illa, riskerar att elever känner att skolan blir irrelevant eller kanske till och med något negativt.

Hur skulle man kunna bryta det här mönstret?

– Jag tror att vi behöver vara nyfikna på varandra och ställa frågor om vad vi alla tycker är viktigt i våra liv. Vi behöver synliggöra såväl likheter som olikheter och i förlängningen se att alla kan bidra med kunskaper och erfarenheter på olika sätt.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.