Jackson Wanjiku har i sin avhandling undersökt hur nya små och medelstora företag legitimerar sin innovation efter att ha trätt in i en ny bransch. Forskningen utgår främst från företag inom kreativa branscher som reklam, design och spel för att förstå hur legitimitet ges, erhålls och ibland förloras bland nya industrier.
Därför påverkar företagsformen överlevnadschanserna för ny innovation
Innovation I en alltmer föränderlig omvärld kan det vara svårt att förutspå vilken typ av innovation som kommer att få fäste - och varför. Jackson Wanjiku vid Högskolan i Halmstad har i en avhandling därför studerat hur ny innovation – inom nya företag och branscher – vinner legitimitet.

Foto: Stockadobe
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsmagasinet premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Nya institutioner eller satsningar har inte bara en uppförsbacke gällande legitimering av det egna, uppförsbacken påverkas även av hur etablerad själva branschen är.
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


