Därför påverkar företagsformen överlevnadschanserna för ny innovation

Innovation I en alltmer föränderlig omvärld kan det vara svårt att förutspå vilken typ av innovation som kommer att få fäste - och varför. Jackson Wanjiku vid Högskolan i Halmstad har i en avhandling därför studerat hur ny innovation – inom nya företag och branscher – vinner legitimitet.

Därför påverkar företagsformen överlevnadschanserna för ny innovation
Foto: Stockadobe

Jackson Wanjiku har i sin avhandling undersökt hur nya små och medelstora företag legitimerar sin innovation efter att ha trätt in i en ny bransch. Forskningen utgår främst från företag inom kreativa branscher som reklam, design och spel för att förstå hur legitimitet ges, erhålls och ibland förloras bland nya industrier.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Nya institutioner eller satsningar har inte bara en uppförsbacke gällande legitimering av det egna, uppförsbacken påverkas även av hur etablerad själva branschen är.

Huvudfynden i studien var att olika innovationer kräver olika legitimeringsstrategier för att driva acceptans. Vad som är ännu viktigare är att inse att legitimering en kontinuerlig process som involverar uppbyggnaden av olika handlingar, förklarar Jackson Wanjiku. Olika innovationer kräver alltså olika typer av studier för att påskynda acceptansen.

– Det är viktigt att ta hänsyn till hur olika innovationer legitimeras. För det första: utan legitimitet kämpar innovationerna för acceptans och antas kanske inte ens av målgruppen. För det andra ger legitimering av innovationer en plattform där ägare av innovationer kan presentera sina motiveringar, skäl och betydelse för sina innovationer, vilket ger dem en chans att få feedback och göra förtydliganden.

– Detta kan vara avgörande för att ta itu med potentiella orsaker till avslag eller långsam adoption av innovationen. Denna feedback kan vara avgörande för att förbättra deras innovationer till vad publiken faktiskt kräver, säger han.

Du identifierar fyra former av nya företag, godartade, överlägsna, radikala och nominella – varför tycker du att dessa fyra sticker ut?

– Dessa fyra sticker ut eftersom de ger olika dynamik för nya sektorers framväxt och kan vara en viktig indikator på hur stor legitimitet de nya satsningarna har i en industri under utveckling.

Dessa fyra framgår mestadels när nya satsningar och sektorer dyker upp samtidigt, förklarar Jackson Wanjiku, det vill säga en slags gemensam emergens. En godartad gemensam emergens innebär att det inte sker någon större påverkan när den nya satsningen och branschen uppstår samtidigt. Detta kan vara riskabelt för utvecklingen av nya industrier eftersom bristen på inverkan av nya satsningar i sådana sektorer kan leda till att satsningar, och följaktligen, sektorer dör tidigt.

En överlägsen form innebär i sin tur att de nya satsningarna har vägledning i sin utveckling, därför har de en chans att utvecklas. Men endast enligt villkoren från institutioner eller tillsynsorgan som är ansvariga för sektorn.

– En radikal samexistens innebär slutligen att både nya satsningar och sektorer har stor påverkan på deras uppkomst. Detta kan vara en svår situation eftersom det ger en situation där det finns två kraftfulla enheter som finns och potentiellt kan vara en källa till konflikt, särskilt när de har stöd och acceptans från olika enheter.

Jackson Wanjiku hoppas att forskningen på legitimeringsstrategier kan fortsätta även framledes.

– Det hade varit intressant att fortsätta undersöka hur dessa olika former av nyföretagande påverkar ledarskap och de individer som är involverade i legitimeringen av dessa företag i de nya sektorerna.

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste