Det finns tre kategorier i &Franklys tävling Engagement Awards 2021. Här är de tre vinnarna och deras framgångsrecept:
De är bäst i landet på engagemang 2021
Hur får man medarbetare att känna engagemang för arbetsplatsen? Företaget &Frankly har utsett tre vinnare i Engagement Awards 2021. Här kan du lära av deras framgångsnycklar.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Årets nykomling
Vinnare: Sofia Sunder på Dustin Group
På Dustin lever man efter devisen ”happy people happy results”. Så för att undersöka i vilken mån resultaten verkligen blir ”glada” har man målsatt ett engagemangs-KPI som följs upp varje kvartal i samband med att även det finansiella resultatet följs upp.
– Sen handlar det om att jobba aktivt med resultatet från mätningarna. Vi följer upp lokalt med specifika insatser utifrån avdelningens situation. På företagsnivå jobbar vi med att förstärka det vi hör att medarbetarna tycker är viktigt: att få utvecklas med Dustin och att jobba med hållbarhet i fokus, säger Sofia Sunder.
Årets Engagemangsförebild
Vinnare: Kajsa Kurtsson på Zmarta Group
Prestigelöshet, tydlighet, närvarande ledarskap och medarbetarskap – och kommunikation. Det är fyra faktorer som Zmarta fokuserat på för att bygga ett starkt engagemang, det menar Kajsa Kurtsson.
– Oavsett vilken strategi, vision eller mål man som bolag har med att bygga, skapa eller förädla sin ”identitet”, kultur eller sitt engagemangsarbete så är tydligheten avgörande. Att veta vad som förväntas, vad man kan förvänta sig och vad syftet är möjliggör en känsla av trygghet. Vilket i sin tur möjliggör välmående och högpresterande team där engagemanget blir ett resultat som leder till ytterligare resultat.
Årets Engagemangsledare
Vinnare: Daniel Gelin på Apoteksgruppen
Apoteksgruppen genomför fortlöpande pulsmätningar för att läsa av engagemanget bland medarbetarna. Principen är sedan att visualisera resultatet snabbt och konkretisera vilka frågor som går bra och vilka man behöver jobba med mer.
– Var tydlig med varför ni gör dessa pulsar, både för dig själv som ledare och i kommunikationen till hela organisationen. För oss har det också varit viktigare att jobba kvalitativt i stället för att få ut så många pulsar som möjligt. Vi har en skarp plan när varje puls går ut varannan månad, sedan kommunicerar vi den till kollegorna. Se också till att skaffa ambassadörer och få draghjälp. Bästa tänkbara scenario är att ledningsgruppen är helt med på ert varför då du behöver så många framgångsexempel som möjligt i uppbyggnadsfasen, säger Daniel Gelin.