nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Marcus Strömgren

Det sociala kapitalet skapar engagemang i vården

Folkhälsovetaren Marcus Strömgren, industridoktorand vid KTH, har studerat vad det är som får vårdpersonalen att engagera sig i utvecklingen av vården. Hans slutsats är att det sociala kapitalet – definierat som tillit till ledning, tillit mellan medarbetare, erkännande och ömsesidighet – är den enskilt viktigaste faktorn.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Marcus Strömgren arbetar till vardags på Kompetenscenter för hälsa i Region Västmanland men har de senaste åren arbetat med en doktorsavhandling om vad som främjar verksamhetsutveckling.

– Min forskning visar det som brukar kallas socialt kapital, det vill säga medarbetarnas tillit och förtroende för chefer och jobbarkompisar, är en viktig förklaring till varför engagemanget skiljer sig mellan olika arbetsplatser, säger han.

Marcus Strömgren har ingått i en större forskargrupp som undersökt införandet av förändringsfilosofin Lean på fem sjukhus. Läkare, sjuksköterskor och undersköterskor har vid upprepade tillfällen fått svara på frågor om förbättringsarbetet.

Den grundläggande frågeställningen i Marcus Strömgrens avhandling har varit vad som får vårdpersonalen att engagera sig i utveckling av vården?

– Det sociala kapitalet på en arbetsplats är oerhört viktigt. Utan förtroende och tillit mellan chef och medarbetare blir det tungt att genomföra en större förändring. Men det sociala kapitalet kan påverkas, det gör man främst genom att utveckla chefens förmåga att leda och skapa förtroende, berättar Marcus Strömgren.

Andra faktorer som påverkar engagemanget är arbetsmiljön och om medarbetarna ges tid åt förbättringsarbetet. 

Marcus Strömgren visar också i sin avhandling att medarbetarnas vilja att arbeta kvar på arbetsplatsen är kopplat till hur starkt det sociala kapitalet är. Ju större socialt kapital, desto mindre benägenhet att byta jobb, och omvänt.

Taggar:

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

7 tips när kunderna klagar

Nu finns råd om hur kunderna ska göras nöjda samlade i de uppdaterade versionerna av ISO 10001–10005. Denna standardserie är en vägledning till kvalitetsledningssystem som är uppbyggda enligt ISO 9001, men kan användas av alla som vill få nöjda kunder.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.