Restauranggrossisten Axfood var tidigt ute med att satsa på att utveckla och implementera AI-lösningar i stor skala. 2019 skapade bolaget sin första egenutvecklad AI-plattform som bygger på molninfrastruktur från Amazon Web Services, AWS. När generativ AI började ta fart var bolaget därför väl positionerade att växla upp sitt arbete. Det berättar Björn Blomqvist, som leder Axfoodkoncernens strategiarbete inom AI.
Efter fem år med AI – här är Axfoods lärdomar för hållbarhetsarbetet
AI
För över fem år sedan började Axfood sin resa med att använda AI i stor skala. Genom sin egen AI-plattform har företaget accelererat sitt hållbarhetsarbete genom bland annat kortare transportsträckor och minskat matsvinn. AI-ansvarige Björn Blomqvist delar med sig av lärdomar och utmaningar på vägen.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Vår strategi har varit att bygga en egen AI-förmåga för att stärka vår beslutsfattning med data och driva effektivisering samt automation av våra processer. Genom att förädla den stora mängd data vi har tillgång till, kan vi förbättra allt från varuförsörjning till kundupplevelse. Utöver våra egenutvecklade AI-modeller används AI också i många av de system och verktyg som våra medarbetare arbetar med dagligen, säger han.


