Giva Sverige är en branschförening som arbetar för tryggt givande till organisationer. Föreningen står bakom Stenbeckspriset som instiftades 1994 men som då hette Årets insamlare. Sedan dess har priset växt till fem olika priskategorier som främjar innovation, engagemang och intäkter för civilsamhällets organisationer. De olika kategorierna är ”Givare”, ”Organisation”, ”Kampanj”, ”Nytänkande” och ”Företagssamarbete”.
Företagssamarbeten sätter social hållbarhet på agendan – men nya orosmoln hotar
Social hållbarhet Kundkrav kring social hållbarhet har ökat stadigt de senaste tio åren – och med det antalen företagssamarbeten inom dessa områden. Charlotte Rydh, generalsekreterare på Giva Sverige, berättar om möjligheter och utmaningar.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Den sistnämnda kategorien har funnits i cirka tio år och under dessa år har innebörden förändrats och fått en ny tyngd, förklarar Charlotte Rydh, generalsekreterare på Giva.
– Tidigare använde företag kanske mest givandet som en godhetsmarkör. Idag finns ett större fokus på en kunskapsspridning av det faktiska budskap som organisationen står för – och det blir en win-win. Företaget visar kunderna sin värdegrund på ett bättre sätt, och organisationen får en större räckvidd, säger hon.
Att välgörenhetsorganisationer och företag har börjat med mer strategiska samarbeten kan vara en effekt av att kundernas krav kring social hållbarhets har ökat.
– Och då gäller det att kunna exponera den typen av samarbeten för kund, mer än att bara göra ett samarbete där kunden rundar upp sin betalning med några extra kronor när den står vid kassan – även om detta såklart också är betydelsefullt.
Vinnarna av Årets företagssamarbete är 7-Eleven och Regnbågsfonden. Samarbetet går bland annat ut på att 7-eleven, för att stötta Regnbågsfondens arbete för HBTQ+-personers rättigheter i världen, under 2024 donerade två kronor för varje såld bryggkaffe under West Pride, Malmö Pride och Stockholm Pride till organisationen. De tog också fram rapporten Alltid öppna, för att sprida kunskap om HBTQ+-personers förutsättningar i Sverige idag.
– De är ett sätt för 7-eleven att visa både sina kunder och sina anställda att det här är en prioriterad fråga, säger Charlotte Rydh.
Trots att social hållbarhet har seglat upp som ett av de skarpaste kundkraven de senaste åren finns det vissa orosmoln kring att säkra den utvecklingen även framledes, förklarar hon.
– Det vi ser nu i hela världen, inte minst i USA, är att olika krafter sätter krav på stora företag att sluta prata om inkludering. Många företag uttrycker att de inte kommer backa från sina värderingar, men oron finns ändå där: vågar de stå för det även om det krisar?, säger hon och tillägger:
– Här har konsumenterna ett ansvar i att fortsätta kräva social hållbarhet av företagen, så att de förstår att de måste fortsätta agera på detta. Konsumentmakten är oerhört viktig i det avseendet.
Prismotiveringen till företagssamarbetet Regnbågsfonden och 7-Eleven:
Regnbågsfonden och 7-Eleven möttes i en gemensam ambition att stärka kunskapen om HBTQ+-rättigheter och främja inkludering.
Med insikter om svenskarnas attityder, expertkunskap från Regnbågsfonden och tillgång till 7-Elevens butiker har kommunikationsinsatser och opinionsbildning fått stort genomslag.
Samarbetet innebar ökade intäkter för Regnbågsfonden och större medvetenhet hos 7-Elevens medarbetare.
I en tid där samarbete mellan näringsliv och ideella organisationer blir allt viktigare för att driva positiv samhällsförändring, lyser detta partnerskap särskilt starkt.