Fyra framgångsrika motivationsdödare

Medarbetarskap Orealistiska mål eller strategiska koncentrationssvårigheter. Det finns många sätt att döda motivationen på företaget. Ledarskapskonsulten McKinsey&Company har listat de fyra värsta.

Det är lätt att dra igång nya strategiska initiativ som sedan överges lika fort när man drar igång nya. Det gör det svårt för medarbetarna att se och fokusera på det som är genuint viktigt. Oenigheter inom ledningsgruppen gör problemet värre.

3. Kling och Klang på chefsposter

Otydlighet i kombination med detaljstyrning kan leda till ett förvirrat gäng mellanchefer. McKinsey jämför cheferna på ett sådant företag med ett gäng övernitiska klantpoliser i amerikansk stumfilm. Precis som poliserna där springer runt i cirklar och slår varandra med batonger kan okoordinerade chefer skapa krångliga, tidskrävande rapporteringsstrukturer, detaljstyra och motverka varandra.

4. Orealistiska mål

Stora, svåra, djärva mål är på modet bland amerikanska managementgurus. Ett exempel är Googles mission att ”organisera all världens information och göra den tillgänglig och användbar”. McKinsey-författarna menar att den typen av formuleringar är helt oanvändbara för de anställda i företaget. Utan realistiska mål som går att relatera till det dagliga arbetet, och med fokus på pengar istället för kundnytta, känner de anställda ingen uppskattning och ingen mening med arbetet.

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste