Gediget och inspirerande

Coaching är en tankeväckande bok som belyser begreppet ur tre olika synvinklar. Genom sin utgångspunkt i teori och forskningen ger den en helhetstäckande bild som inspirerar läsaren.

”Coach” är engelska och betyder ”galavagn” eller ”turistbuss” och är alltså metafor för någon eller något som fraktar människor till en önskad plats. ”Coaching” började nyttjas i idrottens värld men är idag ett etablerat begrepp inom ledarskapsutveckling i alla typer av organisationer. Coaching kan ses som ”processer för att frigöra och utveckla människors potential” – ett synsätt som är grunden i denna bok.

Boken består av fyra delar. Del 1 ger en teoretisk inblick i områdets utveckling och begreppsbild. Del 2 diskuterar tankesätt, attityder och relationer inom coaching. Här diskuteras vilken människosyn och vilka attityder som coaching bygger på och hur man skapar en bra coachingrelation. Utgångspunkten är ett optimistiskt och lösningsinriktat tankesätt som bygger på att varje människa har svaren själv, är kreativ, hel och skapande.

Tredje delen har en praktisk utformning. Den har fokus på hur man genomför coaching. Här behandlas de färdigheter som erfordras och man får redskap och övningar för coaching. Hur får man, exempelvis, människor att aktivt lyssna, bli nyfikna, se möjligheter och utveckla sin intuition? Målet med denna del är att visa hur coaching kan integreras i ledarrollen, utgöra underlag för ett arbete som professionell coach och visa hur coaching kan användas för egenutveckling och självförståelse.

Bokens fjärde del är också praktisk. Den har fokus på hur man kan gå tillväga, vilka svårigheter som finns och hur dessa kan undvikas. Här ges råd om hur coaching och coachingsamtal kan genomföras och råden belyses med konkreta exempel. Vidare diskuteras hur en chef kan nyttja coaching som en del av sin chefsroll för att frigöra medarbetarens potential.

Boken vänder sig ”till studerande på organisations- och ledarskapsutbildningar, ledare som vill utvecklas samt personer som kan tänka sig att arbeta som professionell coach”. Det är inte en ”glättig konsultbok”. Den har sin grund i teori och forskning. Genom detta fundament, och genom att alla tre begreppen ”vad, varför och hur” belyses, skapas en helhet som presenteras på ett stimulerande och tankeväckande sätt. Läsaren lämnas inte ”vind för våg” utan får redskap att genomföra de steg som presenteras. Boken lyckas definitivt ”visa att coaching är mycket mer än en metafor”. Själv fick jag mycket inspiration och många nya tankar efter att ha läst denna bok.

Fakta

Coaching. Vad – varför – hur

Författare: Susann Gjerde

Förlag: Studentlitteratur

Antal sidor: 270 sidor

ISBN 91-44-03800-3

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.