Forskar om giraff i hemtjänsten

Förbättringsarbete Robotar kan vara ett positivt tillskott i hemtjänsten – så länge de främjar ett mänskligt sätt att kommunicera. Annica Kristoffersson har forskat om hur äldre upplever roboten Giraff.

Forskar om giraff i hemtjänsten

– I de fall där man har kommunicerat under samma villkor som vore naturliga i ett möte ansikte mot ansikte, till exempel vända mot varandra när man talar om personliga angelägenheter, har kommunikationen upplevts som bättre än om roboten varit bortvänd. Vi kan alltså använda oss av kunskap från människa till människa-interaktion när vi designar systemen.

Svårt att styra

I sin studie märkte Annica Kristoffersson att det däremot inte var självklart för dem som manövrerade Giraffen att positionera den ”ansikte mot ansikte” med den äldre. Det beror delvis på att det är svårt att styra roboten i ett hem där man aldrig har varit och därmed inte hittar i – vilket kan vara fallet då en larmoperatör ringer upp efter att ett trygghetslarm har gått. Annica Kristoffersson menar därför att robotarna måste bli lättare att manövrera.

Hennes avhandling är en del av ett större forskningsprojekt, Excite, som koordineras av Örebro universitet. I projektet studeras användandet av Giraffer som har placerats ut i äldre personers hem i Sverige, Spanien och Italien.

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste