Kurslitteraturprisets hederspris delas ut av förlaget Studentlitteratur och har till syfte att inspirera nytänkande kurslitteratur. Den här gången går priset till en bok om kvalitetsutveckling med, förutom Ida Gremyr, biträdande professor på avdelningen Service Management and Logistics vid Chalmers, även Bjarne Bergquist, professor vid Luleå Tekniska Högskola, och Mattias Elg, professor vid Linköpings universitet, som medförfattare.
Grattis till priset!
– Tack – det känns både roligt och hedrande, säger Ida Gremyr. Dock skapar det en del förväntningar eftersom boken ännu bara finns i manusform och kommer ut först vid årsskiftet. Man kan ställa upp i tävlingen med antingen en färdig bok eller ett bokmanus.
Vad betyder en sådan här utmärkelse?
– Inom den akademiska världen är det inte så vanligt att man får utmärkelser och beröm. Att skriva böcker är heller ingenting som ingår i vardagssysslorna, utan någonting som man får göra lite vid sidan om.
– Det som är extra kul är att boken tillkommit genom samarbete mellan forskare på tre olika lärosäten. Delvis tack vare forskningsplattformen SQMA, Swedish Quality Management Academy, som initierats av SIQ, har vi i Sverige ett väl upparbetat samarbete med varandra inom kvalitetsutvecklingsområdet. Det här är ett bevis för att det fungerar i praktiken.
Läs även: Öppen dialog om aktuella kvalitetsfrågor.
Hur vill du presentera boken?
– Det är en annorlunda bok inom kvalitetsutveckling. Den är kortfattad och billig och kan användas som en introduktion i ämnet på olika nivåer – allt från introducerande kurser till kurser på mer avancerad nivå. Tanken är att den ska utgöra grund för läsarnas fortsatta förkovring i ämnet genom diskussion och fördjupande artiklar.
– På masternivå finns krav på att undervisningen ska vara forskningsbaserad. Men om man då enbart använder forskningsartiklar finns risk att man missar grunderna i kvalitetsutveckling. Genom att använda den här boken som grund kompletterad med forskningsartiklar får man ett undervisningsmaterial som är både flexibelt och håller jämna steg med forskning och praktik.
Vilken är hemligheten bakom framgångsrik kvalitetsutveckling?
– Svårt att svara på. Men i min mening bygger kvalitetsutveckling på tre grundläggande principer – ständiga förbättringar, kundfokus och teamwork. Utifrån den grunden kan man sedan bygga på med olika kvalitetskoncept som till exempel Lean, Sex Sigma och olika Excellencemodeller.
Läs även: 13 beteenden som stödjer kvalitetskulturen.
Hållbarhet har ju blivit ett allt viktigare nyckelord inom kvalitetsutveckling. Hur ser ni på det?
– I samband med att vi problematiserar kring kundfokus tar vi upp hållbarhet och kravet på en utvidgad syn på kundbegreppet. Numera utgörs kunderna inte bara av dem som köper varor och tjänster, utan av alla intressenter kring företaget och organisationen. Ett tydligt kundfokus bidrar till samhällsnytta och ansvar för både dagens och morgondagens generationer.
Tre pristagare
Kurslitteraturpriset är en av Sveriges främsta utmärkelser till författare av ny kurslitteratur. Alla vars bidrag riktar sig mot den svenska universitets- och högskolemarknaden kan delta, oavsett ämne. Sammanlagt delas 250 000 kronor i prispengar ut varje år, fördelat på Kurslitteraturprisets förstapris om 150 000 kronor samt två hederspris om vardera 50 000 kronor.
Förstapriset 2019 går till ”Barnkonventionen – en kommentar” och hederspriserna till ”Källkritik! Journalistik i lögnens tid” samt ”Quality Management: An Introduction”.
Prisutdelningen äger rum på Berns i Stockholm ikväll den 4 september.