Resultatet blev överraskande. Tvärt emot vad forskarna förväntade sig kunde de inte se att goda relationer mellan medarbetare och ledare direkt ledde till fler innovationer. Inte heller i kombination med hög inre motivation hos medarbetarna fann de något sådant samband.
Däremot i kombination med stort initiativtagande hos medarbetarna ledde goda relationer till fler innovationer.
– Studien visar att sambandet inte är direkt utan att det går via personligt initiativ. Det är en kvalificering av teorin, säger Sven Hemlin, professor i psykologi och forskare vid Gothenburg Research Institute.
Inom innovationsforskning skiljer man på kreativitet och innovation. Kreativitet är nya tankar och idéer medan innovation syftar på förverkligandet av idéerna i något användbart, till exempel en ny produkt. Tidigare forskning har visat att inre motivation är viktigt för kreativitet.
– Men i vår studie ser vi att inre motivation inte verkar ha någon koppling nästa steg. För att åstadkomma innovationer krävs handling, säger Leif Denti, forskare i psykologi vid Göteborgs universitet.
43 forsknings- och utvecklingsteam i fem branscher (fordon, automation, industriutrustning, kontroll och övervakning och papperstillverkning) ingick i studien, totalt 211 medarbetare.
publicerad 20 januari 2017