Innovationspionjären: Det här är receptet för framgångsrika företag

Innovation Många företag och organisationer som vill lösa ett problem gör misstaget att prata för mycket, i ett för tidigt skede. Det anser innovationspionjären Tom Söderström som har ett enkelt recept för hur företag som vill bli framgångsrika och driva innovation kan göra i stället.
– Det funkar verkligen, säger han.

Innovationspionjären: Det här är receptet för framgångsrika företag

Tom Söderström var den amerikanska rymdorganisationen NASA:s första teknik- och innovationschef. Numera är han affärsrådgivare på Amazon Web Services, som är en av världens största plattformar för molntjänster. Med andra ord har han lång erfarenhet när det kommer till teknik, innovation och att skapa framgångsrika företag.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Enligt Tom Söderström har snabbhet seglat upp som den viktigaste faktorn för organisationer som vill driva innovation och ligga i framkant.

– Det är nyckeltemat som vi tydligt har sett hos våra kunder den senaste tiden, både inom offentlig sektorn och bland företag över hela världen. Det handlar om snabbhet till marknader, snabbhet till lönsamhet, snabbhet till efterlevnad, säger han.

För vara snabb menar Tom Söderström att det krävs det företag som är vakna och arbetar på rätt sätt. Och för att göra det pekar han på att den mest centrala grundförutsättningen är att skapa en företagskultur där tröskeln för att experimentera och misslyckas är låg.

– Tyvärr har många en företagskultur som håller dem tillbaka, säger han.

Så vad är receptet för att ligga i framkant: Tom Söderström förklarar: Om ett företag har ett problem de vill lösa, exempelvis att skapa bättre lönsamhet, behöver personer inom organisationen som har en idé på hur de vill lösa problemet först gå till sina chefer och beskriva lösningen. Därefter behöver chefen vara öppen för att testa idén.

– Personen som har ett förslag på en lösning på ett problem inom företaget, ska få två veckor på sig att undersöka lösningen. Förslagsvis med någon på IT-avdelningen. Därefter behöver de visa en demo om hur de vill gå till väga, säger han.

Om tekniken, eller tillvägagångssätt, personen har använt för att lösa problemet, verkar framgångsrikt, kan man därefter börja prata mer detaljerat om det, fortsätter Tom Söderström. Problemet, menar han, är att de flesta gör tvärtom.

– Många gör misstaget att prata om lösningen innan man faktiskt testar den. Risken med det är att man inte gör något alls, och därmed går miste om viktig innovation.

Med andra ord menar han att företag har mycket att vinna på att skapa ett företag som avsätter tid och resurser på att experimentera, och kanske framför allt – att våga göra misstag.

– Det lyckas självklart inte alltid, och det är en del av det hela. Jag har varit med om många demons som har misslyckats totalt. Men sedan lyckas det, och plötsligt har man en lösning på ett problem inom företaget. Det funkar verkligen, avslutar Tom Söderström.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste