Hållbarhet har kommit att bli ett allt mer mångfacetterat begrepp. Inte minst den så kallade Brundtland-rapporten, som togs fram av Världskommissionen för miljö och utveckling på uppdrag av FN 1987, har blivit vägledande genom att betona vikten av att företag och organisationer inte bara inkluderar miljöhänsyn i hållbarhetsarbetet, utan även tar med sociala och ekonomiska dimensioner.
Kvalitetskraven i konflikt med hållbarhetskraven
Kvalitet och hållbarhet vävs allt mer samman. Men vad händer om kundens specifika kvalitets- och prestandakrav står i konflikt med företagets hållbarhetsarbete? Kunden har inte alltid rätt, konstaterar Ida Gremyr, professor vid avdelningen för service management och logistik på Chalmers Tekniska högskola. 

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Men tyvärr förekommer fortfarande en viss begreppsförvirring kring hållbarhet. Det finns en tendens att företag ibland bortser från den miljömässiga hållbarheten och hänvisar till att den ekonomiska hållbarheten indirekt bidrar till social och miljömässig hållbarhet. Men då blir det ju bara ”business as usual” – företag har i alla tider strävat efter att maximera den ekonomiska vinsten, säger Ida Gremyr, som under flera år forskat bland annat kring sambandet mellan kvalitet och hållbarhet.
 
 


