– Det gör att man inte kommer vidare i processarbetet, man fastnar i kartläggningen. Här behöver vi se över hur olika poäng viktas så att vi uppmuntrar de arbetssätt som är viktigast för resultatet.
Ny modell på gång
I höstas arrangerade Åsa Rönnbäck med kollegor en första workshop med medlemsorganisationerna som arbetar enligt modellen för att diskutera vilka värderingar som de tycker är viktigast för sin verksamhet. Idag bygger SIQ:s modell på tretton grundläggande värderingar och syftet med workshopen var att hitta de värderingar som är viktiga för svensk kultur.
– Kreativitet, hållbarhet, innovation och värdeskapande med kund var begrepp som många lyfte fram, berättar Åsa Rönnbäck.
Nu arbetar hon tillsammans med forskare på Chalmers med att ta fram ett embryo till en ny modell som ska testas och utvecklas i en ny workshop i april.
– Vi kommer även att modernisera språket och förmodligen också se över strukturen. Idag börjar modellen med ledarskapet och slutar med kunden, kanske borde det vara tvärtom, säger Åsa Rönnbäck.
Fakta
Kvalitet i förändring
American Society for Quality, ASQ, genomför regelbundet omvärldsanalys. De ser att ökad globalisering och ökad förändringstakt innebär nya utmaningar för verksamheter. Förståelse för kunden, innovation och hållbarhet blir viktigare framöver. Ledarskapet behöver också ändra fokus från effektivitet till anpassningsförmåga.Forskare inom SQMA, Swedish quality management academy, spår att kvalitetsutveckling kommer ha fortsatt fokus på ständiga förbättringar och kundfokus, men också mer fokus på hållbarhet, innovation, nätverk, kundsamverkan och förändringsledning.