nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Borås stad är en av sex nominerade till Sveriges kvalitetskommun 2015.

”Lite stolta är vi nog också”

För ganska precis ett år sedan tog Borås Stad beslutet att vara med och kämpa om titeln Sveriges kvalitetskommun 2015. De är nu en av sex som gått till final.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Hur känns det att ha kommit så här långt, Ewa Luvö, kvalitetsstrateg i Borås Stad?

Ewa Luvö, kvalitetsstrateg i Borås Stad.

Ewa Luvö, kvalitetsstrateg i Borås Stad.

Känns jättebra och hedrande. Lite stolta är vi nog också!

Varför ska just ni vinna utmärkelsen Sveriges kvalitetskommun?

För att vi har jobbat systematiskt och medvetet med de områden som Kommunkompassen har tittat på, och tagit till oss det som en utmaning. Ju mer vi jobbat med det, desto tydligare blir det att vi aldrig kommer att bli färdiga, och vi inser att vi måste träna oss på att se det som inte fungerar så bra för att kunna förbättra och utveckla.

Vilket område har ni satsat mest på?

Vi har ju haft ett ganska jämt resultat mellan områdena, och därför har vi inte satsat på något särskilt. Men eftersom vi infört en ny målstyrningsmodell för att stödja arbetet med vår vision, Borås 2025, så har det ju kanske blivit lite mer fokus på området politisk styrning och kontroll.

Vad vilka är era största utmaningar inför 2016?

Vi är mitt uppe i arbetet med att göra en översyn inför en ny organisation från och med 2017 och det innebär att identifiera det som är våra styrkor idag, men också att försöka förbättra det som kanske inte alltid fungerat optimalt. Här är Kommunkompassens utvärderingar ett bra inspel för att jobba vidare och utvecklas.

Vad skulle det innebära för er om ni vinner?

Vårt uppdrag är att underlätta och förbättra boråsarnas vardag, och skulle vi vinna så är det ett erkännande och ett kvitto på att vi arbetar systematiskt och metodiskt för att uppnå detta.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Ledningen engagemang skapar mest nytta

Läsarenkät

Ledningens engagemang är det som skapar allra mest nytta i den nya versionen av Iso 9001:2015. Det visar en enkät som Kvalitetsmagasinet gjort bland sina prenumeranter. Paradoxalt nog menar dock hälften av de svarande att det nya kravet på ledningen ännu inte gett några effekter i verksamheten.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.