”Alltid bästa möjliga möte är vår devis”

Kvalitetskommun Västerås stad var med i slutstriden om utmärkelsen Sveriges kvalitetskommun 2013 och i år är de återigen med bland finalisterna. Den här gången med ännu bättre resultat i bagaget.

”Alltid bästa möjliga möte är vår devis”

Bo Dahllöf, stadsdirektör i Västerås stad, hur känns det att ha kommit så här långt?

Bo Dahllöf, stadsdirektör i Västerås stad.
Bo Dahllöf, stadsdirektör i Västerås stad.

– Vi gläds åt den här nomineringen. Det känns riktigt bra att vi nu börjar se resultatet av all den handlingskraft som finns inom Västerås stad. Att bli uppmärksammad för vårt målmedvetna arbete som genomförts på bred front.

Varför ska just ni vinna utmärkelsen Sveriges kvalitetskommun?

– Västerås stad har lyckats ena och samla hela organisationen bakom kvalitetsarbetet i form av ett 17-punktsprogram. Genom olika samarbeten och stor delaktighet har vårt förbättringsarbete genomförts på ett strukturerat sätt. Det finns just nu ett enormt driv och ett stort ansvarstagande för kvalitets- och utvecklingsfrågorna. Vi tog ett stort kliv i senaste kommunkompassen, vilket i slutänden innebär att vi skapat ökad nytta för invånarna i Västerås. Alltid bästa möjliga möte, som är vår devis, innebär att vi i alla situationer sätter kunden i centrum.

Vilket område har ni satsat mest på?

– Vi arbetar hårt för att skapa ökad öppenhet och delaktighet samtidigt som vi effektiviserar vår verksamhet. Vi har tagit fram system för att underlätta för dialog och för att involvera västeråsarna i vårt förbättringsarbete. Vår satsning på att skapa system för innovationer har gjort att idéer inte bara förblir goda idéer, utan utreds och om bärkraft finns så tas de till förverkligande och lansering. Att göra vardagen enklare för västeråsarna genom att satsa på användarvänliga kontaktytor, är vår nya webbplats ett bra exempel på.

Vad vilka är era största utmaningar inför 2016?

– Frågor inom sysselsättning och arbete är viktiga utmaningar, liksom att skapa förutsättningar för engagemang och involvering av alla som lever och verkar i vår stad. Att fortsätta digitaliseringen är också en viktig uppgift för att erbjuda invånare och kunder bättre service.

Vad skulle det innebära för er om ni vinner?

– Det blir ett kvitto på att vi är på rätt väg. Det är ett prestigefyllt pris och ett erkännande av ett framgångsrikt arbete. Det bästa av allt är att viljan att vinna medför förbättringar som skapar mervärde för de vi finns till för.

Fakta

Utmärkelsen Sveriges kvalitetskommun

Den vinnande kommunen ska vara sammantaget bäst på utveckling i fyra grenar: demokrati, service, arbetsmiljö och samhällsbyggande. De sex nominerade kommunerna är: Borås, Eskilstuna, Helsingborg, Karlstad, Kävlinge och Västerås. Senaste årens vinnare: Örebro (2013), Kungsbacka (2011), Stockholm (2009) och Lomma (2007).

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.