Miab:s nya verksamhetsutvecklare är aldrig efterklok – ”Allt förbättringsarbete kräver tidig involvering”

Karriär Städföretaget Miab har skaffat en större kostym och därför rekryterat verksamhetsutvecklaren Alice Löfqvist för att säkerställa kvaliteten i utmanande tillväxtfas. Med en erfarenhet inom projektledning, verksamhetsutveckling och ledarskap är hon rätt kvinna på rätt plats.

Miab:s nya verksamhetsutvecklare är aldrig efterklok – ”Allt förbättringsarbete kräver tidig involvering”
Alice Löfqvist. Foto: Miab

Alice Löfqvist kommer närmast från Mathem i en roll som verksamhetschef. Innan dess arbetade hon som affärsutvecklare på städföretaget Hemfrid där fokus var att bygga upp kunderbjudandet och öka kvalitén på tjänsterna – samt förbättra och effektivisera den operativa verksamheten. Hon tror att hennes tidigare uppdrag har rustat henne väl inför den nya tjänsten. 

– Det finns en komplexitet i att driva strategisk verksamhetsutveckling gentemot den operativa sidan. Jag har både tagit emot projekt som verksamhetsutvecklingen har skapat, men har även skapat förbättringsprojekt. På Miab  får jag båda perspektiven, vilket känns som en stor fördel, säger hon.

I drygt två månader har hon varit på Miab och hon har redan tydliga visioner med vad hon vill åstadkomma.

– Miab har expanderat kraftigt och haft en hög tillväxt de senaste åren. Jag vill hjälpa till att paketera processer och hitta effektiva vägar som gör att vi kan fortsätta växa i en bra takt och fortsatt vara en ledande leverantör av lokalvård och skapa stora värden för våra kunder – utan att kvaliteten blir lidande.

Digitaliseringsprojekt och att ta fram nya behjälpliga verktyg och systemstöd är punkter som ligger högt upp på dagordningen, säger Alice Löfqvist.

– Det innovativa arbetet riskerar att få en lägre prioritet i  företag med hög tillväxt. Jag vill bidra till att hitta en struktur kring de här delarna, säger hon

Hur skapar du medarbetarengagemang kring förbättringsarbetet?

– Jag tycker att det är viktigt att involvera driftpersonalen i ett väldigt tidigt skede. Allt förbättringsarbete kräver tidig involvering. Annars blir det lätt  att högsta ledningen sitter lite för länge och skapar strategier på sin kammare, och då riskerar hela implementeringen att misslyckas eftersom medarbetarna inte förstår syftet med satsningen.

Hur kan den involveringen se ut?

– När man har workshops och liknande behöver det finnas representanter från den grupp som ska arbeta med utvecklingsprojektet. Det kan vara första linjens chefer som involveras från start och får möjlighet att påverka arbetet.

Vad behöver man mer tänka på vid utvecklingsprojekt?

– Utveckling är en ganska känslig punkt. Vissa älskar det – de är ganska få – och så finns det de som är förändringsbenägna men som kan behöva en hel del stöttning, och så finns det de som vill göra som man alltid ha gjort. Det gäller att ha med representanter från alla håll. Man kan inte bara ta med de som känns roligast att jobba med – för det skapar inte en ärlig representation.

Vad utmärker kvalitetsarbete i lokalvårdsbranschen?

– Allt kvalitetsarbete ska mynna ut i hur det blir för kund. Allt det som är verksamhetsutveckling internt ska speglas i kundens upplevelse. Det handlar inte alltid om att göra allt så snabbt som möjligt – utan om att göra det så bra som möjligt.

Vad mer tycker du ingår i begreppet kundfokus?

– Framförallt enkelhet. Vi ska kunna förutse kundens behov och vara experter på vad våra kunder vill ha och framför allt föreslå lösningar som är anpassade för respektive kunds unika behov. Lokalvård är  väldigt sällan ett expertområde för kunden och som leverantör har vi ett helhetsansvar i att meddela kunden om vad som kan behöva göras i lokalen för att den fortsatt ska kunna hålla en hög standard.

Vad är dina yttersta visioner?

– Vi ska kunna säkerställa att vi alltid kan ta hand om en ny kund på bästa sätt, att allt fungerar som det ska ”bakom spakarna” och att cheferna också har stenkoll på onboarding-processen av nya kunder.

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste