I drygt två månader har hon varit på Miab och hon har redan tydliga visioner med vad hon vill åstadkomma.
– Miab har expanderat kraftigt och haft en hög tillväxt de senaste åren. Jag vill hjälpa till att paketera processer och hitta effektiva vägar som gör att vi kan fortsätta växa i en bra takt och fortsatt vara en ledande leverantör av lokalvård och skapa stora värden för våra kunder – utan att kvaliteten blir lidande.
Digitaliseringsprojekt och att ta fram nya behjälpliga verktyg och systemstöd är punkter som ligger högt upp på dagordningen, säger Alice Löfqvist.
– Det innovativa arbetet riskerar att få en lägre prioritet i företag med hög tillväxt. Jag vill bidra till att hitta en struktur kring de här delarna, säger hon
Hur skapar du medarbetarengagemang kring förbättringsarbetet?
– Jag tycker att det är viktigt att involvera driftpersonalen i ett väldigt tidigt skede. Allt förbättringsarbete kräver tidig involvering. Annars blir det lätt att högsta ledningen sitter lite för länge och skapar strategier på sin kammare, och då riskerar hela implementeringen att misslyckas eftersom medarbetarna inte förstår syftet med satsningen.
Hur kan den involveringen se ut?
– När man har workshops och liknande behöver det finnas representanter från den grupp som ska arbeta med utvecklingsprojektet. Det kan vara första linjens chefer som involveras från start och får möjlighet att påverka arbetet.
Vad behöver man mer tänka på vid utvecklingsprojekt?
– Utveckling är en ganska känslig punkt. Vissa älskar det – de är ganska få – och så finns det de som är förändringsbenägna men som kan behöva en hel del stöttning, och så finns det de som vill göra som man alltid ha gjort. Det gäller att ha med representanter från alla håll. Man kan inte bara ta med de som känns roligast att jobba med – för det skapar inte en ärlig representation.
Vad utmärker kvalitetsarbete i lokalvårdsbranschen?
– Allt kvalitetsarbete ska mynna ut i hur det blir för kund. Allt det som är verksamhetsutveckling internt ska speglas i kundens upplevelse. Det handlar inte alltid om att göra allt så snabbt som möjligt – utan om att göra det så bra som möjligt.
Vad mer tycker du ingår i begreppet kundfokus?
– Framförallt enkelhet. Vi ska kunna förutse kundens behov och vara experter på vad våra kunder vill ha och framför allt föreslå lösningar som är anpassade för respektive kunds unika behov. Lokalvård är väldigt sällan ett expertområde för kunden och som leverantör har vi ett helhetsansvar i att meddela kunden om vad som kan behöva göras i lokalen för att den fortsatt ska kunna hålla en hög standard.
Vad är dina yttersta visioner?
– Vi ska kunna säkerställa att vi alltid kan ta hand om en ny kund på bästa sätt, att allt fungerar som det ska ”bakom spakarna” och att cheferna också har stenkoll på onboarding-processen av nya kunder.
publicerad 2 juni 2025
av
Ellinor Gotby Eriksson