Forskarna har följt medarbetare och mellanchefer i ett stort medieföretag och funnit att deras arbete i praktiken handlade minst lika mycket om känsloreglering som om att verkställa beslut. När förändringar väcker frustration eller tvivel inleds ett tyst men avgörande arbete: att förstå stämningen, validera känslorna – och gradvis hjälpa teamet att omtolka situationen.
Ny studie: Känsloreglering en nyckel för lämpad strategiimplementering
Förbättringsarbete Mellanchefer spelar en avgörande roll i hur strategiska initiativ tas emot i organisationen. Att möta motstånd med empati och förståelse, snarare än att försöka övertyga eller styra känslor, kan vara mer effektivt – det visar en ny studie publicerad i Journal of Management Studies.

Foto: StockAdobe
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsmagasinet premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Utmaningen för mellanchefer är att både visa empati och erkänna negativa känslor kring förändringen, samtidigt som de väcker engagemang för att genomföra den. Studien visar att chefer med hög emotionell intelligens – förmågan att läsa av och reglera andras känslor – lyckas bättre med att skapa verkligt engagemang.
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


