Offentlig sektor slår tillbaka med sprakande innovationsvecka

Innovation Just nu pågår den nationella satsningen Innovationsveckan, som syftar till att stärka offentlig sektors innovationskraft. Kvalitetsmagasinet har pratat med en arrangör och en ivrig deltagare.

Offentlig sektor slår tillbaka med sprakande innovationsvecka
Sverige har kvinnliga uppfinnare, men få som verkar inrikes. Foto: Stockadobe

Idén om Innovationsveckan uppstod 2018, efter att Sveriges kommuner och regioner, SKR, i flera år hade anordnat en nationell konferens om innovation i offentlig sektor. Efter att ha hämtat inspiration från flera andra länder startades sedan Innovationsveckan upp ihop med Vinnova i oktober 2019.

Digitala möten gav ny arena

Jonas Gumbel arbetar med Innovationsveckan på Vinnova. Han förklarar att en viktig inspirationskälla var Danmark, som sedan länge anordnar innovationsdagar som vänder sig till offentlig sektor.

– När digitala möten sedan gjorde entré på bred front ville vi erbjuda en digital plattform där aktörerna själva kunde lyfta fram allt fint som pågår. Vi har också försökt uppmuntra alla drivna ”innovationsambassdörer” i våra olika organisationer att använda plattformen för att också genomföra egna aktiviteter – för att samlas kring och lyfta det lokala engagemanget. 

Varför brukar offentlig sektor emellanåt möta kritik för att den inte är tillräckligt nytänkande och hur kan man förhålla sig till det?

– Det är nog få etablerade branscher eller sektorer med lång historik, som inte skulle kunna möta kritik om otillräckligt nytänkande. Samtidigt är det väldigt många offentliga organisationer som levererar tjänster som spelar stor roll i människors liv. När tjänster spelar stor roll i våra liv kan också sämre fungerande tjänster förstås väcka både frustration och ilska.

Jonas Gumbel, Vinnova.

Jonas Gumbel tillägger att han ändå tycker att allmänheten bör kunna förvänta sig utveckling av tjänster som finansieras med skattemedel, men att många organisationer helt enkelt är organiserade för att leverera kärnverksamhet och inte byggda för innovation.

– Men när man till exempel har tittat på vad som karaktäriserar innovativa statliga myndigheter så har de bästa en innovationsstrategi, dedikerade medarbetare till innovationsarbetet, processer som stöder koordinering och samverkan och innovationsfrämjande värderingar. Liknande slutsatser har man kunnat dra för kommuner och regioner. De karaktärsdragen behöver förstås spridas till fler.

Platta organisationer skapar kreativitet

Trots kritiken som offentlig sektor ibland möter är Sverige är ett av världens mest innovativa länder, framhåller Jonas Gumbel. Han tror att det hänger ihop med att landet är fyllt av påhittiga och ansvarstagande medarbetare.

– Jag tror också att vår ledarkultur stärker möjligheterna till innovation. Kanske också koncensus och samverkanskultur kan stärka oss här i förhållande till länder där det är starkare hierarkiska kulturer. Om jag förstått saken rätt så har vi en ganska bra ordning och reda i vår offentliga sektor och har relativt låg grad av korruption och hög grad av transparens. Det tror jag också stärker möjligheterna till att skapa innovation.

En av de aktörer som medverkar under Innovationsveckan är Livsmedelsverket, där Therese Andersson är innovationsansvarig.

– En stark innovationsförmåga bidrar till att vi bibehåller och ökar förtroendet från våra målgrupper, och blir mer attraktiva som arbetsgivare då vi kan locka till oss kompetenta medarbetare, säger hon.

Therese Andersson, Livsmedelsverket.

Therese Andersson tror att offentlig sektor mer än någonsin behöver säkra att i ett föränderligt samhälle med komplexa utmaningar möta invånarnas behov.

– Gårdagens lösningar fungerar inte alltid för att hantera dagens och morgondagens situationer. Utvecklingen har aldrig gått så snabbt som den gör nu, men kommer heller aldrig gå så långsamt som den gör nu.

Vad tycker ni om det här initiativet som ni medverkar i?

– Vi tycker det är inspirerande och lärorikt med innovationsveckan i offentlig sektor. Vi behöver inte uppfinna hjulet på varje kommun, region eller myndighet. Vi ser också vinsterna med att samskapa lösningar både med målgrupperna och med varandra. Vi kan bli modigare i att testa nytt genom att ta del av andras framgångar och utmaningar.  

Therese Andersson 3 viktigaste förutsättningar för att lyckas med innovation: 

• Organisation och struktur: En organisationsstruktur som stödjer snabb beslutsfattning och tillåter förändringar. Koordinering och samordning centralt och tvärfunktionella arbetsgrupper som kombinerar olika kompetenser och perspektiv för att driva innovation.

• Kunskap och metod: Kontinuerlig utbildning och träning av medarbetare inom nya tekniker och metoder. Etablerade och systematiska processer för idéutveckling, testning och implementering. Metoder som inkluderar användarens behov och feedback i utvecklingsprocessen, såsom tjänstedesign och liknande metoder.

• Kultur och ledarskap: En kultur som uppmuntrar till kreativitet och experimenterande och där det är tillåtet att göra misstag. Ledare som aktivt stödjer innovation, uppmuntrar nya idéer och främjar lärande genom att skapa förutsättningar för medarbetare att prova nytt. System för att lyfta fram innovativa idéer och insatser från medarbetarna.

 

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.