När är det läge för kris? Klart att man helst aldrig hade behövt vara med om Coronapandemin, och klart att Karin Bodin inte hade velat att Polarbröds bageri i Älvsbyn skulle brinna ner. Men med facit i hand tycker hon att företagets krishantering har varit framgångsrik. Det är Karin Bodin uppenbarligen inte ensam om att tycka med tanke på de flertal utmärkelser hon och företaget har tilldelats de senaste åren, såsom Albert Bonniers pris ”Årets företagare 2023 och Stora byggpriset i Norrbotten 2022. Enormt hedrande tycker hon, som menar att det är lättare att hantera två kriser än en.
Polarbröd stigen ur askan – ”Två kriser lättare än en”
Förbättringsarbete
”Det som inte dödar härdar” är ett ordspråk som Polarbröd kommit att förkroppsliga. Åren sedan branden i Älvsbyn har varit turbulenta men innehållsrika. I efterhand kan Karin Bodin, vd och årets företagare 2023, konstatera ett antal lärdomar.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Först kom pandemin, och då blev allt på många sätt väldigt kaosartat. Vi hade leveransproblem och gick på tårna kring råvarutillgången. Därför hade vi dagliga krismöten och försökte vara proaktiva. Så när branden kom var vi redan ”uppvärmda”, säger Karin Bodin.
På många sätt var det nästan lägligt att branden ägde rum just då. Efterfrågan på bröd varierade ovanligt mycket och bolaget missade inte särskilt många bud eller möjligheter då resten av världen hade stannat av.
– Ska man vara med om en brand så är det lika bra att den sker under en pandemi.
Hur menar du?
– Om resten av världen hade varit som vanligt så hade vi troligtvis behövt tacka nej till ett antal uppdrag och andra möjligheter. En kris ovanpå en kris förmildrande omständigheterna i detta fall.
Bageri uppbyggt på 14 månader
I efterhand tror Karin Bodin att en avgörande del av krishanteringen var hur snabbt ledningen etablerade mål och en handlingsplan. Den 23 augusti 2020 brann bageriet ned till grunden. 20 dagar senare fick medarbetarna information om vad som skulle göras. Företaget började också tidigt jobba utifrån de tre P; personal, produkter och projekt.
– Som exempel började vi baka företagets storsäljare, som vanligtvis producerades i Älvsbyn, i bageriet i Bredbyn samma vecka som branden ägde rum, säger Karin Bodin.
Flera jobbiga beslut behövde tas på kort tid. Inte minst när det kom till personal. Ett 20-tal tjänster kunde förflyttas till andra arbetsuppgifter eller till annan ort, men trots alla försök att ta vara på personal halverades arbetsstyrkan efter branden.
– Motivationen var ändå på topp. Alla gick ihop och ville lösa den stora utmaning vi stod inför. Och kunderna hade mycket överseende med oss. Det går att göra stordåd om alla fokuserar och drar åt samma håll. Tack vare alla lyckades vi bygga ett nytt bageri på 14 månader, säger Karin Bodin.
Möjlighet till förbättring
Polarbröd må ha lärt sig den hårda vägen, men lärdomarna har varit flera. Inte minst när det kommer till arbetsmiljö. Bygget möjliggjorde inte bara för nya, säkrare lokaler med sprinklersystem och nya brandsäkerhetsåtgärder. Det innebar också en chans för företaget att analysera arbetssätt. I det ingår att göra bättre och fler riskobservationer samt tydligare tillvägagångssätt att anmäla tillbud på.
– Vi vill ju säkerställa att fler olyckor inte inträffar såklart. Och sedan har vi även passat på att göra så att alla våra råvaror numera kommer från Sverige.
Ur askan i elden
Men kampen är långt ifrån över. Produktionen är i gång, men världsläget är ett annat. Dagens lågkonjunktur och inflation är lite som att komma ur askan i elden, men inget som Polarbröd inte klarar av enligt Karin Bodin.
– Klart att försäljningen är en utmaning. Det handlar om att vara en snabbfotad spelare i en ny tillvaro, så det är inget nytt.
Vad hoppas du på inför framtiden?
– Vi får se om kunderna har ändrat sina beteenden, men långsiktigt tror jag att vi kommer kunna återetablera vår försäljning till samma nivåer som innan branden, säger Karin Bodin, vd för Polarbrödsgruppen.