Sex våningar ovanför Norra Bantorget i Stockholm befinner sig Jacob Hallencreutz på ett av sina kontor. Just denna eftermiddag ekar lokalerna tomma. Tystnaden låter skenet bedra, för inom bolaget utförs tusentals telefonintervjuer och enkätundersökningar årligen. Här, och på företagets tre andra kontor i Norden. I över 30 år har Epsi Rating Group mätt kundnöjdhet, fast i lite olika skepnader beroende på vilket land man befinner sig i. I Sverige klingar namnet Svenskt Kvalitetsindex (SKI) kanske mer bekant än moderbolagets, även om saken är densamma. Allt handlar om kunden. För Jacob Hallencreutz är det ganska enkelt vem kunden är; den som en verksamhet ska skapa värde för. Men innan han ger sitt svar raljerar han gärna.
Prio ett enligt Jacob Hallencreutz: Skapa värde
Mötet
I begynnelsen av karriären var Jacob Hallencreutz den sista kvalitetsbrist som jobbades bort, men att döma av hans odyssé vet han nu vad dagens, och möjligtvis framtidens, verksamheter ska göra för att nöja sina kunder. Möt vd:n bakom Epsi Rating Group som helst skippar allt kvalitetsfloskel för att fokusera på det många glömmer bort: Hur man skapar värde.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration

Om
Jacob Hallencreutz
Gör: Vd, EPSI Rating Group, docent Uppsala universitet.
Ålder: 57.
Bor: Mölnbo.
Familj: Min fru Jeanette.
Utbildning: Teknologie doktor.
Karriär: 35 år i näringslivet som chef, konsult och forskare.
Intressen: Jakt.
Styrka: Det får andra bedöma.
– Det är en fråga som kvalitetsrörelsen ägnat alldeles för mycket åt att diskutera. I den kommersiella världen är kunden den som köper en produkt eller tjänst. Det är enkelt. Sedan har vi krånglat till allt. Det pratas i vissa kretsar om att patienter, elever och medborgare inte kan vara kunder. Diskussionen om kundbegreppet har blivit nördig, akademisk, obegriplig och tröttsam, säger Jacob Hallencreutz.


