Att delegera handlar inte bara om avlastning, det handlar också om att skapa ett arbetslag som ständigt är i rörelse, och som ständigt utvecklas till följd av nya typer av utmaningar. Ändå är delegering en av de saker som chefer och ledare har svårast med att få till, det fastslår en organisationsexpert i affärsutvecklingstidskriften Business review. Där presenteras också en checklista med fem punkter som varje chef eller ledare bör gå igenom inför att en delegering ska utföras:
Så blir du bättre på att delegera – tillit avgörande faktor
Lederskap
Kanske tänker du att det går snabbare om du bara gör det själv? Men att aldrig delegera är inte hållbart i längden - och det bidrar definitivt inte till utveckling. Här är fem tips på hur du blir bättre på att delegera.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
1. Inse dina begränsningar
För att kunna delegera på ett vettigt sätt måste du först förstå vad du kan göra bäst själv samt vilka uppgifter som inte öronmärkta för just dig. Identifiera de uppgifter som kräver din specifika kompetens respektive de uppgifter som andra kan utföra.
2. Välj rätt person till rätt uppgift
Delegera till de som antingen har de rätta färdigheterna för att utföra uppgiften, eller de som kan växa genom uppgiften. Tänk också på vem som är mest lämplig för uppgiften baserat på arbetsbelastning, så att du inte råkar lägga för mycket arbete på någon som ”alltid ställer upp”.
3. Var tydlig med förväntningar och mål
Kommunicera klart och tydligt vad som förväntas. Ge en tydlig beskrivning av uppgiften, tidsramen och eventuella specifika riktlinjer. Detta gör det enklare för den som får uppgiften att förstå och genomföra den.
4. Ge tillräckligt med resurser och stöd
Se till att den som får uppgiften har de resurser och verktyg som behövs för att lyckas. Det kan till exempel handla om information, tid, eller vägledning.
5. Uppföljning och feedback utan att mikromanagera
Följ upp för att säkerställa att arbetet går i rätt riktning, men ge samtidigt utrymme för självständighet. Ge konstruktiv feedback och justera om det behövs, men lita på att medarbetaren kan hantera uppgiften.
Sammanfattningsvis handlar en vettig delegering om god kännedom om arbetslaget, tillit till medarbetarnas förmåga, och rätt förutsättningar att utföra den arbetsuppgift som delegeras.