SKR: Skolverkets nya förslag måste involvera lärarna

Skola I ett nytt förslag från Skolverket lyfts ett professionsprogram fram som en åtgärd för att höja svensk skolas undervisningskvalitet. SKR är försiktigt positiva till förslaget.

SKR: Skolverkets nya förslag måste involvera lärarna
Foto: Stockadobe

Skolverket har på uppdrag av regeringen tagit fram ett förslag på ett nationellt professionsprogram för rektorer, lärare och förskollärare. Förslaget är ett erbjudande till rektorer, lärare och förskollärare om relevant kompetensutveckling som bygger vidare på den examen de redan har. För legitimerade lärare och förskollärare som arbetat minst sex år i yrket erbjuds även ett meriteringssystem.

SKR är positiva till att låta professionella inom skolan fortbilda sig, men anser att Skolverket måste ta praktikernas kunskap och erfarenheter i beaktande om den typen av insats ska fungera.

– Barn och elever lär sig mer när förskollärare och lärare tillsammans utvecklar undervisningen lokalt. Det vet vi. Vi har flera förslag som kan öka det kollegiala ansvarstagandet i professionsprogrammet och ge en mer likvärdig förskola och skola av hög kvalitet, säger Madelaine Jakobsson, ordförande för SKR:s utbildningsberedning, ett pressmeddelande.

Hon framhåller också att den typen av program kräver kontinuerliga avstämningar mellan arbetsmarknadens parter, för att vara överens om vad som i programmet som rör kollektivavtal och vad staten och huvudmännen ska finansiera och styra över.

Skolverkets förslag ligger nu hos regeringen som kommer att skicka förslaget till olika remissinstanser. Efter det fattar regeringen beslut om professionsprogrammets innehåll och utformning.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste