I dagens globaliserade värld behövs standarder och andra överenskommelser för att bland annat definiera kvalitet och andra egenskaper på produkter och tjänster. Det bidrar till att underlätta handeln, säkra kvaliteten och eliminera så kallad informationsasymmetri mellan säljare och köpare.
Svenska innovationer behöver standarder
Standard
Standarder är viktiga för att den globala handeln ska fungera friktionsfritt. Samtidigt har standardiseringen ibland svårt att hänga med i den snabba innovationstakten. Innovationsmyndigheten Vinnova efterlyser nu förslag på nya områden där standardisering kan användas för att stärka svensk innovation och konkurrenskraft.

Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsmagasinet premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Samtidigt utvecklas ständigt nya innovativa produkter och när dessa ska lanseras på marknaden kan det uppstå problem till följd av att det saknas etablerade spelregler.
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