nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Mobiler används allt mer för handel på nätet. Foto: Stock Adobe.

Sverige i toppskiktet inom mobil e-handel

Mobilerna har blivit en allt populärare kanal för shopping på nätet. Sverige är i dag näst efter Irland världsledande inom mobil e-handel, visar färsk statistik.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I takt med att våra mobiler blir allt smartare använder vi dem allt oftare för handel på nätet samtidigt som surfplattor och datorer minskar i betydelse.

Men det är också stora skillnader mellan olika länder, enligt rapporten Global Commerce Review från Criteo, som är baserad på sök- och köpdata från omkring 5 000 återförsäljare i över 80 länder.

I topp ligger Irland och Sverige, där 64 respektive 63 procent av alla köp på nätet nu sker från mobila enheter. Sverige har dock något lägre andel köp från mobiler – 55 procent jämfört med Irlands 58 procent – och något högre andel köp från surfplattor – 8 procent jämfört med Irlands 6 procent.

Norden ligger högt

Alla nordiska länder placerar sig dock högt på topplistan – Norge är trea med 60 procent, Finland har 55 procent och Danmark 52 procent.

Pepijn Breijder, Criteo.

– Mobilt blir allt viktigare inom e-handel och särskilt i Norden. Att känna sina kunder inom detta område blir därför allt viktigare, kommenterar Pepijn Breijder, Nordenchef på Criteo.

Läs även: Var femte kan tänka sig helt digitalt bostadsköp.

Men även om den mobila e-handeln ökar stadigt har köp via näthandlarnas speciella appar inte fått samma genomslag i Europa som på en del andra håll i världen. Även om de är på frammarsch används appar i endast 33 procent av all mobil e-handel i Europa jämfört med Asien, exklusive Kina, som ligger på 51 procent.

Tio i topp inom mobil e-handel.

  1. Irland 64 procent
  2. Sverige 63 procent
  3. Norge 60 procent
  4. Indien 59 procent
  5. Holland 58 procent
  6. Storbritannien 57 procent
  7. Japan 56 procent
  8. Finland 55 procent
  9. Spanien 52 procent
  10. Danmark 52 procent

Källa: Criteo/Global Commerce Review.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Toppbetyg för redovisningstjänster

När Svenskt Kvalitetsindex nu för första gången undersökt kundnöjdheten för redovisningstjänster får branschen mycket högt betyg av kunderna. De redovisningsbyråer som uttalat arbetar med kvalitet via auktorisation ligger högst i mätningarna.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.