I takt med att våra mobiler blir allt smartare använder vi dem allt oftare för handel på nätet samtidigt som surfplattor och datorer minskar i betydelse.
Men det är också stora skillnader mellan olika länder, enligt rapporten Global Commerce Review från Criteo, som är baserad på sök- och köpdata från omkring 5 000 återförsäljare i över 80 länder.
I topp ligger Irland och Sverige, där 64 respektive 63 procent av alla köp på nätet nu sker från mobila enheter. Sverige har dock något lägre andel köp från mobiler – 55 procent jämfört med Irlands 58 procent – och något högre andel köp från surfplattor – 8 procent jämfört med Irlands 6 procent.
Norden ligger högt
Alla nordiska länder placerar sig dock högt på topplistan – Norge är trea med 60 procent, Finland har 55 procent och Danmark 52 procent.
– Mobilt blir allt viktigare inom e-handel och särskilt i Norden. Att känna sina kunder inom detta område blir därför allt viktigare, kommenterar Pepijn Breijder, Nordenchef på Criteo.
Läs även: Var femte kan tänka sig helt digitalt bostadsköp.
Men även om den mobila e-handeln ökar stadigt har köp via näthandlarnas speciella appar inte fått samma genomslag i Europa som på en del andra håll i världen. Även om de är på frammarsch används appar i endast 33 procent av all mobil e-handel i Europa jämfört med Asien, exklusive Kina, som ligger på 51 procent.
Tio i topp inom mobil e-handel.
- Irland 64 procent
- Sverige 63 procent
- Norge 60 procent
- Indien 59 procent
- Holland 58 procent
- Storbritannien 57 procent
- Japan 56 procent
- Finland 55 procent
- Spanien 52 procent
- Danmark 52 procent
Källa: Criteo/Global Commerce Review.