Håll dig uppdaterad med vårt kostnadsfria nyhetsbrev

Varje vecka får du en sammanfattning av de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Registrera dig

Värderingar tar Städarna mot rymden

Värdegrund Med starka värderingar och en tydlig vision har Städarna AB blivit ett av Sveriges största städbolag där medarbetarna är hjältarna och kunderna kan få sparken.

Värderingar tar Städarna mot rymden
Tjoffe Sjögren, Städarna anväder mycket rymdmetaforer i sin verksamhet. Foto Staffan Gustavsson.

I Norrköping ligger snön vit och ett stenkast från den centrala stadskärnan ligger Städarnas AB servicekontor i ett anrikt 1800-talshus med bågfönster. I en ordinär organisation skulle det heta huvudkontor. Men Städarna AB är inget vanligt företag, här använder de egna ord för saker och ting.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsmagasinet premium

Läs vidare – starta din prenumeration

Redan prenumerant?

– Vi har ju ingen egen verksamhet här. Det enda vi gör är att ge service till våra bolag i Sverige så vi tycker att servicekontor är en mer korrekt beskrivning än huvudkontor, säger Tjoffe Sjögren, grundare tillika koncernchef.

Fakta

Städarna AB

  • Grundades i Norrköping där huvudkontor/servicekontor ligger
  • Finns på 25 orter i Sverige
  • Varje kontor drivs som ett dotterbolag med egen vd som är delägare
  • Har cirka 800 medarbetare med närmare 50 olika nationaliteter

Därför har hans assistent rollen som flow manager. Hennes jobb är att få flyt i organisationen så det beskriver bättre vad hon faktiskt gör. Medarbetarna kallas städhjältar och hållbarhetsarbetet kallas för självklarhetsarbete. Och därför är man inte förvånad när en medarbetare har inledningsordet i hållbarhetsrapporten – eller rättare sagt självklarhetsrapporten- istället för koncernchefen. Tjoffe Sjögren syns ju tillräckligt ofta i alla fall.

Fanns förbättringspotential

Kontoret på Kristinagatan är i princip tomt sånär som på en medarbetare. De följer restriktionerna noggrant och nästan alla jobbar hemifrån. Tjoffe Sjögren fixar kaffe i samlingssalen bland fotbolls- och hockeyspel där de normalt håller större möten.

Redan som 21-åring beslutade han sig för att starta städbolag. På den tiden pendlade han till Stockholm i princip varje dag och tänkte göra som kollegorna och få hjälp med städningen hemma. Men när han började sondera städmarknaden i Norrköping blev han snabbt varse att det fanns en stor förbättringspotential på många områden. Marknadsföringen bestod av lappar i portuppgångar och bara privata telefonnummer angavs. Det kändes otryggt och lite slumpartat vem som skulle få förtroende och tillgång till hans eget hem.

För entreprenörssjälen var det en låg tröskel att starta företag och det var roligt att få leda medarbetare.

– Då trodde jag naturligtvis inte att det skulle bli så stort som det är idag. Plus att branschen har ändrats totalt sedan dess. Då fanns en massa föreställningar om städbranschen och det förekom att kunderna skämdes inför sina grannar om det kom en bil med en logotype på som avslöjade att de köpte städtjänster. Men idag, mycket tack vare Rut-avdraget, är det en miljon svenskar som använder hushållsnära tjänster. En tidigare svart bransch har blivit vit.

Smittar av sig

När Tjoffe Sjögren startade Städarna AB för 12 år sedan hade han ingen uttalad ambition att företaget skulle vara värderingsstyrt. Det är alla medarbetare och ledare som bidragit till det.

– De som var duktiga och engagerade klev fram. De smittade av sig på andra. Ju mer vi lyssnade på medarbetare och gruppen, desto bättre blev verksamheten. Men visst, det tog några år innan vi verkligen insåg det.

Tjoffe Sjögren och Frida Andersson på Servicekontoret i Norrköping. Foto Staffan Gustavsson.
Tjoffe Sjögren och Frida Andersson på Servicekontoret i Norrköping. Foto Staffan Gustavsson.

Företaget har jobbat mycket med att lyfta goda exempel. Till exempel har de en gala varje år, dock undantaget pandemiåret, där medarbetare lyfts fram för olika prestationer och beteenden.

– Det bästa exemplet på vad vi står för och att våra värderingar inte bara är läpparnas bekännelse är att vi avslutar kunder som inte kan leva upp till våra krav på medarbetarnas trygghet. Vi har nolltolerans mot rasism, sexism eller annat som går emot FN:s mänskliga rättigheter. Om det händer väljer vi att avsluta med kunden.

100 procent rätt

Städarna har en ambition att bidra till att utveckla en skamfilad bransch genom att själva agera förebilder. Därför har de infört ett antal policies de följer, de tillämpar kollektivavtal och de följer alltid muntliga och skriftliga avtal. De har två deviser de är särskilt tydliga med: förutom att det ska vara ”100 procent tryggt” jobbar de även med ”100 procent rätt”. Fel ska alltid rättas till och för att få upp eventuella misstag på bordet har Städarna AB en whistleblower-funktion där man kan rapportera fel anonymt.

– Det ska vara lätt att anmäla brister och det är viktigt att felen blir synliga och inte stannar inom den egna organisationen. Vi ska göra rätt och om vi gör fel så rättar vi till det.

Fakta

Tjoffes tips för att bygga och behålla kulturen:

  1. Agera konsekvent i alla beslut och handlingar
  2. Ge nya ledare en bra introduktion och säkerställ att de står för organisationens värderingar
  3. Lyft och kommunicera bra prestationer och rätt beteenden genom prisutdelningar, galor eller dylikt.
  4. Skapa ledarträffar, event och andra forum för ledare och medarbetare
  5. Tänk på att lön inte är det viktigaste för medarbetare utan vara i ett sammanhang och tillhöra en grupp

Värdegrundsarbetet har följt med från start. De gemensamma värderingarna: ansvar, bemötande och kvalitet ska genomsyra allt arbete. För att säkerställa detta utbildas både ledare och medarbetare i det som kallas Städarna Academy om vad värderingarna betyder i praktiken. Varje år hålls Städarna Awards med prisutdelningar.

Anpassar tjänster

Social hållbarhet är också en stor del i arbetet. Med medarbetare från närmare 50 länder där många kommer från ett utanförskap som arbetslöshet eller långtidssjukskrivning har Städarna en viktig roll ur ett samhällsperspektiv.

– Vi jobbar systematiskt med att få människor i arbete samtidigt som vi löser vår kompetensförsörjning. Vi jobbar mycket aktivt med detta bland annat genom att anpassa våra tjänster. Annars skulle det nog bli mer eller mindre kaos.

Fakta

Så får Städarna medarbetarna att trivas

  • Trygghetsgaranti
  • Kollektivavtal
  • Transparens från ledningen
  • Anpassade arbetsscheman
  • Introduktion och utbildning

Därför är introduktionen av nya medarbetare så viktig och förutom utbildning i Städarna Academy så får nyanställda en mentor.

Vd är delägare

Städarnas speciella bolagsform är också en garant för högt engagemang och att styra med värderingar. Städarna har gått från att vara en lokal organisation i Norrköping till att finnas på 24 orter med totalt 800 anställda. På varje ort finns Städarna som ett dotterbolag till koncernen med en egen vd som även är delägare i dotterbolaget, något som borgar för hög delaktighet.

– Vi har rekryterat många stjärnor från Ung Företagsamhet. Jag fick själv aldrig möjlighet att driva ung företagsamhet men vi har coachat många UF genom åren och jag är deras största fan. De har mycket ambition och vår yngsta vd är född 2001. De är otroligt grymma entreprenörer.

Genomsnittsåldern på de högsta ledarna är extremt låg och ligger på cirka 28 till 29 år, säger Tjoffe Sjögren, som själv närmast är senior i jämförelse.

Betyg inte viktigast

De rekryteras på vad de skapat och åstadkommit – inte vilka betyg de har. Tjoffe Sjögren vill ge dem en chans att bli ledare, något som normalt tar 10–20 år i yrkeslivet. Att vara ung är inget kriterium men olika åldrar skapar en bra bredd anser han. Men unga anställda har också sina utmaningar.

– Visst, de unga vill ha rökmaskiner och konfetti och ta hand om planeten. Det är viktigare än att ha tjänstebil. Det är klart att det skapar ett modernt ledarskap hos oss.

Det är avgörande att ledarna kan stå för värderingarna. Om de inte kan det kanske det är dags att sluta. Tjoffe Sjögren berättar att han hjälpt flera ledare att hitta nya jobb genom sitt kontaktnät när de känt att de kommit till vägs ände.

Svara på varför

Att ha en inre kompass med hjälp av gemensamma värderingar är viktigt för att hålla ihop bolaget. Men lika viktigt är det att ha en långsiktig vision.

– Det är jätteviktigt för att bygga ett bolag. Att kunna svara på frågan varför vi finns till och att sträva framåt är grundläggande för vår tillväxt.

Och tillväxt är viktigt. Strax före jul köpte Städarna AB ett av Stockholms äldsta städföretag; Maries puts och städ, kända för att vara värderingsstyrt. Det gjorde Städarna till det nästa största städbolaget för hemstädning näst efter Hemfrid.

Tufft år

Även om Städarna AB ur ett perspektiv kan beskrivas som en framgångssaga så har resan varit fylld av både bakslag och framgångar, poängterar Tjoffe Sjögren. Inte minst under coronaåret 2020. Visserligen har han blivit luttrad under sitt entreprenörsliv. När han startade Städarna kunde han inte ta ut någon lön de första två åren.

– Jag sålde allt jag hade inklusive min bostadsrätt och bil och satsade alla sparpengar. Nar jag och min kompanjon för första gången kunde ta ut 5 000 kronor i lön fick vi betala tillbaka dem ganska snabbt till bolaget. Det var många sömnlösa nätter.

Drivkraften är revansch och ADHD

Under åren har han fattat många felaktiga beslut men också bra beslut eller haft tur. Tjoffe Sjögren är fortfarande delaktig i ett trettiotal bolag och 2019 skapade han rubriker i affärstidningarna när han sålde sin andel i Ideal of Sweden för en ordentlig peng. Han blev delägare i mobilskalsföretaget för många år sedan då hans vän, tillika ägare, behövde kapital.

Så var kommer den enorma drivkraften ifrån?

– Revansch och ADHD, svarar Tjoffe Sjögren halvt på skämt och halvt på allvar.

Det har skrivits många artiklar om tjoffes entreprenörskap. Han har sparat alla artiklar i pärmar på jobbet. Foto Staffan Gustavsson.

Ja, det är sant att han har en diagnos som gör honom kolossalt aktiv. Och som mobbad under hela skoltiden är det en härlig revansch att bläddra bland de drygt 400 artiklarna som skrivits om honom genom åren och som Tjoffe Sjögren nu har sorterade inplastade i fem pärmar på kontoret.

– Jag älskar det jag gör och det som är viktigt för mig är att bygga verksamheter, inte att tjäna pengar även om det är många som tror det.

Klarar sig bra

Men frågan är om bolaget står och faller med grundaren med en sådan drivkraft och starka värderingar. Vad händer om Tjoffe Sjögren inte kan segla skeppet?

Städarnas huvudkontor kalla Servicekontor eftersom deras uppdrag är att ge service til organisationen.
Städarnas huvudkontor kalla Servicekontor eftersom deras uppdrag är att ge service til organisationen.

– Faktum är att jag var sjukskriven under halva 2020. Jag gick in i väggen efter att ha jobbat dygnets alla vakna timmar. Det är klart att jag var oroligt för hur det skulle gå. Men det visades sig givetvis att organisationen klarade sig alldeles utmärkt utan mig. Jag är inte hela organisationen även om jag är mycket av en symbol och ansiktet utåt. Jag är inte livsnödvändig för bolaget även om jag var saknad när jag var borta.

Nu fokuserar han på att utveckla och förvalta arbetet med värderingar. Städarna AB har en tydlig bild av vart de ska, nämligen att bli störst i Sverige på vad de gör om några år.

– Det är en stor utmaning. Vi har givetvis aldrig varit så stora som vi är idag, och vi kommer heller aldrig vara så små som vi är idag. Men vi ska bli ännu större.

Tjoffes tips för att bygga och behålla kulturen:

  1. Agera konsekvent i alla beslut och handlingar
  2. Ge nya ledare en bra introduktion och säkerställ att de står för organisationens värderingar
  3. Lyft och kommunicera bra prestationer och rätt beteenden genom prisutdelningar, galor eller dylikt.
  4. Skapa ledarträffar, event och andra forum för ledare och medarbetare
  5. Tänk på att lön inte är det viktigaste för medarbetare utan vara i ett sammanhang och tillhöra en grupp

 

Kunskapsmaterial

Bloggar

Böcker

Karriär

Ledare

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Kvalitetsmagasinet sparar mina uppgifter
Läs mer om vår integritetspolicy här
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.