2. Strategisk rådgivare
Vid större strategiska beslut är det viktigt att få med flera perspektiv i beslutsunderlaget. Vid exempelvis outsourcing eller val av ny leverantör kan bristande kvalitet drabba verksamheten hårt genom stora oväntade kostnader eller varumärkesförluster. Här gäller det också att se till att ledningssystem, förbättringsarbete och arbetssätt följer den strategiska inriktningen för verksamheten som helhet, och vem kan bevaka kvalitetsfrågorna bättre än kvalitetschefen.
Även i relationer med leverantörer och kunder har kvalitetsfrågorna sin givna plats. För att vässa kvaliteten i produkter och tjänster är det nödvändigt att jobba tätare med sina leverantörer och det är inte ovanligt att exempelvis genomföra gemensamma förbättringsprojekt.
För att vara konkurrenskraftig blir det också allt viktigare att bygga långsiktiga relationer och ta in kundens perspektiv i arbetet med att utveckla tjänster och produkter. Här kan kvalitetschefen vara ett stöd för både marknads- och utvecklingsavdelningen när det gäller metoder och verktyg för att förstå kundernas behov och förväntningar.
3. Navigatör
Ett ledningssystem är ledningens redskap för att se till att verksamheten håller kursen. Om inte den som är ägare och förvaltare av systemet finns med i ledningsgruppen, är det svårt att få ut full effekt av det och systemet riskerar att nedgraderas till ett dokumenthanteringssystem.
Långsiktighet och kontinuitet är viktigt för att bygga en kultur där kvalitetsarbetet kan frodas. Här kan kvalitetschefen se till att grunden i verksamheten är stabil även om det högsta ledarskapet byts ut.