80-talspoppen skvalar över truckar och lagerhyllor i den 32 000 kvadratmeter stora anläggningen. Uppsluppenheten är påtaglig men här vet alla vad de ska göra och precis hur det ska göra det. Roller och ansvar har dock inte alltid varit lika tydligt som idag, förklarar Jonas Widinghoff.
Så satte logistikjätten kvalitet överst på dagordningen
Förbättringsledning
På DHL:s anläggning i Sigtuna har kvalitetsarbetet nått nya nivåer de senaste fyra åren. Orsaken är inte en avancerad mastermind-strategi, utan hårt arbete och tydlighet.
– Enkla lösningar har oftast störst effekt, säger kvalitetschefen Jonas Widinghoff, kvalitets- och hållbarhetschef på DHL Rosersberg.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– När jag kom hit var det inte samma rutintänk, men idag är kvalitetsmedvetandet starkt i alla led. Förut var det Q, alltså företagets kvalitetsfunktion, som utredde och skrev alla rutinbeskrivningar Nu gör varje chef eller underställda experter det och Q är en granskande- och godkännande funktion. Det gör att Q kan fokusera på följa upp övergripande strategier, vilket har skapat ett fantastiskt flow, säger han.


