Pandemin påverkade inte kundnöjdheten
Trots pandemin är kundnöjdheten i Sverige i princip oförändrad. Anledningen är att många organisationer klarat av att utveckla sina kundrelationer samtidigt som leveransen varit stabil. Det visade Sverigekollen tidigt under året.
Därför är de bäst på kundnöjdhet
Kunniga och engagerade medarbetare är det som har störst betydelse för att få nöjda och lojala kunder. Det visade en kartläggning från Brilliant Future som presenterades i februari. Och så rankade de företag och organisationer som levererar den bästa kundservicen.
5 råd för att digitalisera kundmötet
Digitaliseringen öppnar nya möjligheter för att effektivisera kundmötet. Men det gäller samtidigt att ha rätt förväntningar på teknikens förmåga och använda den i rätt sammanhang. Inte ens de mest avancerade ai-lösningarna har en intelligensnivå som överträffar ett barns.
Organisationskulturen viktig för att förstå kunden
Boken I kundens skor lyfter fram att man måste våga sätta foten i kundens sko och utforma processer och fatta beslut utifrån insikterna detta ger. Här spelar organisationskulturen en viktigt roll, skriver Bengt Klefsjö i sin recension.
Här är kunderna mer nöjda än på länge
De stora bankerna svarar för störst förbättringar av kundnöjdheten och har nu minskat gapet till nischaktörerna, visar årets bankundersökning från Svenskt Kvalitetsindex.
Faktorerna som ger kundnöjdheten ett lyft
Vad gör en kund nöjd med kvaliteten på leveransen? I Svenskt Kvalitetsindex senaste granskning av redovisningstjänster finns några faktorer som sticker ut.
Det här vill energikunderna se mer av
Efter flera års uppgång minskar nu kundnöjdheten inom energibranschen. Det som kunderna framförallt efterfrågar är större proaktivitet och nya digitala tjänster för att till exempel kunna följa sin egen energiförbrukning.
Nytt tänk gav nöjdare kunder under pandemin
C1 Certification är certifieringsorganet som inte väjer för att gå nya vägar. Vid revisionerna skrivs inga avvikelser mot standardkraven och vissa kunder utrustas med Google Glass som gör det möjligt att utföra revisionerna med hög effektivitet även på distans.
Olika önskemål bland låne- och sparkunder
Kundnöjdheten inom lån och sparande ligger på en fortsatt hög nivå, visar en färsk undersökning från Svenskt Kvalitetsindex. Men kundupplevelsen är splittrad – anledningarna till vad som gör kunderna nöjda skiljer sig kraftigt åt.
Hajpade handeln lyckas inte skapa kundnöjdhet
Trots ett starkt fokus på att förbättra den digitala köpupplevelsen lyckas e-handlarna inte leva upp till kundernas förväntningar, visar en global undersökning.