Forskare vill se mer hacktivism – ”offentlig sektor ska inte äga digitaliseringsfrågan”

Digitalisering Kampen mellan Stockholm stad och hacktivist-föräldrarna är ett symptom på ett större problem som hela offentlig sektor lider av: oförmågan att involvera medborgare i utvecklingen av digitala tjänster. Det skriver tre forskare i en artikel om appen Öppna Skolplattformen.

Forskare vill se mer hacktivism – ”offentlig sektor ska inte äga digitaliseringsfrågan”
Offentlig sektor har en del att lära sig av fallet mellan Stockholm stad och föräldrarna bakom Öppna skolplattformen, menar forskarna. Foto: Adobe Stock

Listan över misslyckade beställningar av digitala tjänster är lång inom offentlig sektor. Millenium i Västra Götalandsregionen, Vårdexpressen i Skåne och Skolplattformen i Stockholm är några exempel.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Den sistnämnda skrotades efter att ha kostat cirka en miljard kronor. Skolplattformen kritiserades från start, bland annat för att ha läckt personuppgifter och för att ha varit svåranvänd. Som gensvar skapade ett gäng föräldrar en förbättrad version av Stockholm stads digitala tjänst – ett fenomen som tre forskare kallar för medborgarhacktivism.

Johan Magnusson. Foto: Privat

– Vi tyckte det var väldigt spännande att föräldrarnas kompetens gjorde att man inte behövde acceptera Stockholm stads misslyckande. Och det blev ännu mer spännande när staden valde att obstruera, i stället för att samarbeta med föräldrarna, säger Johan Magnusson som är en av forskarna bakom en artikel om medborgarhacktivism.

Efter föräldrarnas användande av stadens API reagerade Stockholm stad med motstånd och juridiska åtgärder. Staden försökte initialt att förhindra appens tillgång till tjänstens data genom olika kodändringar, ofta i samband med säkerhetsuppdateringar eller buggfixar. Staden anmälde också föräldrarna till polisen och Integritetsskyddsmyndigheten, men förlorade i förvaltningsrätten. Till slut anställdes ett konsultbolag som skulle föra talan med föräldrarna, men föräldrarnas app köptes aldrig in eftersom den ansågs för dyr.

– Staden hade ju kunnat reagera tvärtom. De hade kunnat nyttja kompetensen som fanns bland föräldrarna, men så blev det inte. Det är verkligen att prioritera fel saker. Vi har landets bästa utvecklare i Stockholm, men vi väljer att inte nyttja kompetensen.

”Hoppas på mer sådant här”

Artikeln visar att medborgarhacktivism inte bara är ett destruktivt fenomen, utan att det även kan vara en katalysator för konstruktiva förändringar i hur offentliga tjänster utvecklas och levereras.

– Jag hoppas på mer sådant här, säger Johan Magnusson och fortsätter:

– Offentlig sektor har inga kunder, utan de har medborgare som de ska samskapa med.

Enligt Johan Magnusson har de flesta svenska kommuner och offentliga organisationer för låg kompetens och utvecklingsförmåga för att förstå vad de köper in och hur de ska få hävstång på tjänsterna.

– Offentlig sektor har inte byggt upp utvecklingskapacitet, utan de nöjer sig med att köpa in via upphandling. Men det är dyrt att inte ha den kärnkompetensen, säger han.

I stället för att jobba inifrån och ut och försöka skydda sig mot medborgares åsikter och aktivism, borde offentlig sektor förtydliga hur de ska ta vara på medborgares engagemang, genom policys och planer. Johan Magnusson säger också att det är dags för offentlig sektor att i större utsträckning äga och nyttja sin data, i stället för att ge bort den till leverantörer.

– All utveckling måste kunna ske i öppna utvecklingsmiljöer, genom API:er. Det var för låg kvalitet och relevans i Stockholm stads beställning, och det skapade reaktioner. Jag hoppas att nästa digitala tjänst som köps in är öppen, så att den möjliggör för engagemang, avslutar Johan Magnusson.

Läs den vetenskaplig artikeln här.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.