Ett gott medarbetarskap handlar om att ta ansvar för och vara engagerad i sådant som är av vikt för organisationen och dess framgång. Varje medarbetare är ansvarig för att personligen leda sitt eget arbete och säkerställa att rätt kvalitet levereras i alla lägen. Viktigt är även att varje individ tar ansvar för sitt eget välmående och sitt eget lärande.
Centralt i ett gott medarbetarskap är dessutom samverkan mellan medarbetarna. Både lokalt på arbetsplatsen, men också tvärfunktionellt mellan organisatoriska enheter. Ständig utveckling och förbättring är ett fundament i ett välfungerande medarbetarskap. Ett gemensamt problemlösnings- och processutvecklingsarbete skapar samhörighet och de resultat som man uppnår bidrar starkt till engagemang, stolthet och glädje. Lojalitet är ett annat nyckelområde i det goda medarbetarskapet.
För att uppnå ett gott medarbetarskap krävs dock mycket av verksamheten. Utgångspunkten är en positiv människosyn där ledare på alla nivåer visar förtroende, delegerar ansvar och ger mandat till individerna de leder. Delaktighet, tillit och trygghet är avgörande för att ett medarbetarskap ska kunna växa och bli starkt. Tydliga värderingar som lägger grunden för gemensamma normer i arbetet betyder dessutom mycket på samma sätt som gemensamma processer, arbetsrutiner och regler.
De positiva effekterna av ett gott medarbetarskap kan bli mycket stora. Människor som trivs och mår bra gör ett bättre arbete, bidrar på i större utsträckning med idéer gällande förbättringar samt är vanligen mer kreativa. Saker som ytterst leder till bättre resultat både utifrån ökad kundtillfredsställelse och effektivare processer.