Sedan de första bloggarna och influcencers dök upp i början av 00-talet har branschen både växt explosionsartat och förändrat karaktär. I början var det flest privatpersoner som publicerade dagboksliknande inslag på nätet.
Privata detaljer ger influencers framgång
sociala medier
En helt ny bransch med bloggare och influencers har växt fram på senare år. Framgångsreceptet bygger på att dela med sig av detaljer om sitt privatliv. De inlägg som ger flest följare och störst intäkter handlar om personliga trauman, visar färsk forskning från Handelshögskolan i Göteborg.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Det som hänt på senare år är att branschen professionaliserats och företeelsen utvecklats till en reell marknad. Många företag, inte minst inom handeln, har upptäckt den affärspotential som finns i att marknadsföra sina varor och tjänster via bloggare och influencers, förklarar Magdalena Petersson Mc Intyre, forskare och föreståndare för Centrum för konsumtionsvetenskap (CFK), Gothenburg Research Institute på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.