Privata detaljer ger influencers framgång

sociala medier En helt ny bransch med bloggare och influencers har växt fram på senare år. Framgångsreceptet bygger på att dela med sig av detaljer om sitt privatliv. De inlägg som ger flest följare och störst intäkter handlar om personliga trauman, visar färsk forskning från Handelshögskolan i Göteborg.

Privata detaljer ger influencers framgång

Sedan de första bloggarna och influcencers dök upp i början av 00-talet har branschen både växt explosionsartat och förändrat karaktär. I början var det flest privatpersoner som publicerade dagboksliknande inslag på nätet.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsmagasinet premium

Läs vidare – starta din prenumeration

Redan prenumerant?

– Det som hänt på senare år är att branschen professionaliserats och företeelsen utvecklats till en reell marknad. Många företag, inte minst inom handeln, har upptäckt den affärspotential som finns i att marknadsföra sina varor och tjänster via bloggare och influencers, förklarar Magdalena Petersson Mc Intyre, forskare och föreståndare för Centrum för konsumtionsvetenskap (CFK), Gothenburg Research Institute på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Hennes forskning, som är gjord på uppdrag av Vetenskapsrådet, bygger på intervjuer med kvinnliga bloggare och influencers och resultatet är publicerat i Journal of Cultural Economy.

Växande skara kvinnor

Ingen kan med säkerhet säga hur många bloggare och influencers som i dag är verksamma på svenska marknaden. Men helt klart är det en växande skara av framförallt kvinnor – allt från privatpersoner med ett fåtal följare till professionella som når en miljonpublik.

Läs även: Sociala medier ger nöjda medborgare.

Affärsidén bygger i många fall på att via sociala medier sprida bilder på sin ”lifestyle”. Det handlar om konsumtion, familjeliv, äktenskap, heminredning och kläder.

– Det är ett nytt kvinnoideal som lyfts fram, konstaterar Magdalena Petersson Mc Intyre. Traditionella föreställningar om konsumtion som någonting passivt blir i bloggarna istället förknippat med produktion och en del av samhällsekonomin. Samtidigt som hemmafrun till stor del försvunnit som ideal så har ett slags estetiserat hemmafru-ideal vuxit fram.

Det liv som visas upp är dock inte alltid influencerns riktiga liv, utan till stor del skapat. De är inte hemmafruar på riktigt, utan ett slags skådespelare som visar upp en bild av vad det innebär att vara kvinna som passar annonsörerna.

Privata detaljer ger intäkter

Men det räcker inte längre att vara personlig – för att nå framgång krävs att bloggare och influencers är villiga att dela med sig av privata detaljer. En tragisk barndomshistoria eller bild på bristningar efter graviditeten ger många likes och höga intäkter när det sprids exponentiellt på sociala medier.

– Händelser som i den fysiska världen inte har något större värde har ett stort ekonomiskt värde i sociala medier, förklarar Magdalena Petersson Mc Intyre.

Läs även: 10 vanligaste sätten vi använder sociala medier i jobbet.

Utvecklingen går också mot att ”kändisskap” blir en allt viktigare framgångsfaktor. De som lyckas allra bäst är de som är välkända även i andra sammanhang, som till exempel Bianca Ingrosso.

– Det här är en trend som successivt förstärks, vilket också gör det svårare för vanliga privatpersoner att tränga genom bruset och nå ut som bloggare och influencers, säger Magdalena Petersson Mc Intyre.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Kvalitetsmagasinet sparar mina uppgifter
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.