”Kvalitet är det språk som översätter kundens röst till långsiktig framgång för verksamheten” Bharat Wakhlu, Resident Director for Public Affairs, Tata Services.
I undersökningen som helhet säger 48 procent att kundbehov är utgångspunkten för kvalitetsarbetet och 24 procent tycker att de är bra på att identifiera kundens behov och förväntningar. Motsvarande siffror i världsklassföretagen är 71 respektive 52 procent. Dessa företag är också bättre på att använda fler och olika typer av metoder för att förstå kunderna, allt ifrån kvalitetsdiskussioner och fokusgrupper till att spåra och analysera big data och aktiviteten i sociala medier.
I rapporten noteras att de förtag med huvudkontor i Europa uppvisar lägre resultat än snittet på en rad områden, framför allt när det gäller visioner, värderingar och ledarskap. Vad detta beror på ger rapporten inget svar på, men kommenterar att det finns tydliga skillnader mellan synen på kvalitet i Europa, USA och Asien. I Europa har kvalitetsarbetet ett större fokus på ledarskap och de mjukare frågorna, medan USA lägger större vikt vid verktyg. I Asien är man mer inriktad på kvalitet som en filosofi.
Skillnaderna befästs framöver
I studien har man också ställt frågan kring kommande investeringar på kvalitetsområdet. 53 procent planerar att öka investeringarna inom kvalitetsarbetet de kommande 18 månaderna, 17 procent pratar om betydande ökningar. Men även här sticker företagen i världsklass ut. Att de ledande företagen satsar mest, tyder på att skillnaderna kommer att öka ytterligare framöver.
Om undersökningen
Culture for Quality genomfördes i april 2014 av den amerikanska kvalitetsorgaisationen ASQ tillsammans med Forbes Insights. 2 291 kvalitetsproffs och chefer på högre nivå inom olika typer av branscher och företagsstorlekar över hela världen deltog. Huvuddelen av företagen var amerikanska, 12 procent hade sitt huvudkontor i Europa.
Läs även:
10 tecken på bristande kvalitetskultur
Pris för misslyckad satsning
Fakta
Kvalitetskulturen
Vision
60 procent tycker att den är väl kommunicerad.50 procent tycker att den är lätt att förstå.32 procent tycker att de är lockande.
Värderingar
61 procent tycker att de är tydligt uttalade.50 procent tycker att de är tydligt uppfattade genom hela organisationen.
Ledarskap
60 procent upplever att ledningen stöder visioner och värderingar klart och entydigt.47 procent tycker att ledningen lever företagets värderingar.50 procent tycker att stödet för kvalitetsarbetet är synligt på mellanchefsnivå.
Fakta
Utmärkande för företag i världsklass
Har en väl kommunicerad vision (82 procent)Värderingarna är tydligt uttalade (76 procent)Ledarskapet stöder visioner och värderingar klart och entydigt (81 procent)Kundens behov är drivkraften för kvalitetsarbetet (71 procent)Är bra på att identifiera kundens behov och förväntningar (52 procent)Kommer att göra betydande investeringar i kvalitetsarbetet de närmaste 18 månaderna (35 procent)
publicerad 24 november 2014