Skit i lönsamheten

”Det lönar sig inte”. Kommentaren är inte bara trist, den andas också slutgiltighet. Det lönar sig inte - och alltså blir svaret nej. Men vi har en tendens att alltför lätt acceptera lönsamhet som argument så snart det kommer på tal. Kanske borde vi skippa vinsttänkandet för en dag och ta reda på vad som finns bortom det.

Skit i lönsamheten

På samma sätt kopplar vi av bara farten ihop allt möjligt med lönsamhet även i arbetslivet, från arbetsmiljö- och personalansvar till jämställdhets- och mångfaldsfrågor och frågor om CSR.

Vi får höra att vi sparar pengar på friska och lyckliga medarbetare, och vi nickar och håller med varandra och säger att ”jo, men då är det ju värt att satsa lite på friskvård ändå, faktiskt”. Samma sak när vi hör att mångfald i styrelser kan påverka vinsten positivt och att vi kan tjäna ekonomiskt på att ta ansvar för att underleverantörer får schyssta löner och arbetsvillkor, och att organisationen tar ansvar för sin påverkan på samhälle och miljö.

Men att komma dragandes med lönsamhetsargumentet när det gäller dessa frågor – är inte det ganska lågt?

I grunden handlar ju de här frågorna om vanlig, enkel etik och humanism och borde ha ett självklart existensberättigande oavsett den lönsamhet de genererar.

Den australiensiska sjuksköterskan och författaren Bronnie Ware har utifrån sina egna erfarenheter i arbetet skrivit om vad människor ångrar på sin dödsbädd. Det vanligaste, enligt Bronnie Ware, är att ångra att man inte hade modet att leva sitt eget liv istället för att leva det liv som andra förväntade sig av en. Det näst vanligaste är att ångra att man ägnade för mycket tid åt jobbet istället för att vara med sin familj. Tredje plats på ångringslistan är att inte ha sagt ifrån när man egentligen har velat göra det, på fjärde plats, att man inte har hållit kontakten med sina vänner, och på femte plats när det gäller vad man ångrar på sin dödsbädd är att man inte har tillåtit sig själv att vara gladare.

Poängen är att det vi vill och önskar allra djupast har ganska lite att göra med vårt dagliga slit för lönsamhet.

En organisation som har fattat det här är Google. Bolaget hamnade ännu en gång i topp när det nyligen tillkännagavs vilka arbetsplatser som 24 000 unga akademiker röstade fram som årets bästa. Google gör många saker rätt, förutom sin sympatiska slogan ”Do no evil”, har man förstått att ”lönsamhet” är ett uselt argument för att få folk att göra ett bra jobb.

Vinst och lönsamhet är naturligtvis viktigt även för Google, men inte på bekostnad av medarbetarnas välmående och inte på det där kortsiktiga, kreativitetsdödande och vinsthetsande viset. Inom Google finns ett stort fokus på att jobbet ska vara roligt och att medarbetarna ska må bra, därför att man vet att om de anställda mår bra så mår Google bra.

Tänk om vi skulle skippa det här med lönsamhet för en dag och införa en non profit-day då det är förbjudet att handla i lönsamhetssyfte?

Då skulle förhandlingar, diskussioner och strategier föras med andra värden som grund och argument såsom ”schysstare”, ”roligare”, ”humanare”, ”effektivare”, ”smidigare” och ”enklare” skulle få större plats.

Det vore en intressant studie ur kvalitetsperspektiv och en övning i att sluta med det blinda stirrandet på lönsamheten för att istället se saker och tings verkliga värden.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.