Sedan några år tillbaka finns så gott som alla landets kommuner representerade på Facebook och andra sociala medier. Många kommuner var snabbt med på tåget och är i dag flitiga användare av sociala medier för att snabbt och enkelt nå ut till medborgarna.
Sociala medier ger nöjda medborgare
Förbättringsarbete
Kommuner som lägger ned tid och engagemang på sociala medier har också fler medborgare som är nöjda med kommunens tjänster och service. Det visar den forskningsstudie som genomförts av Livia Norström på Högskolan Väst. 

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Det skapar både nya möjligheter och förväntningar. Många medborgare räknar med att få snabb service och svar från kommunen. Kommunen blir mer transparent och i många fall ger det bättre dialog och samverkan med medborgarna. Det bidrar i sin tur till att öka medborgarnas förtroende för kommunerna, säger Livia Norström, som under fem års tid forskat kring hur svenska kommuner använder sociala medier och som nyligen presenterade sina slutsatser i en avhandling på Högskolan Väst.
 
 


