Swedavias kvalitetschef: Förändringen får inte bli en pappersprodukt

Checklistan Swedavia är ett statligt bolag som driver och utvecklar tio flygplatser över hela landet från Kiruna i norr till Malmö i söder. Bolagets viktigaste uppdrag är att skapa tillgänglighet över landet. Här berättar bolagets kvalitetschef om hur hon agerar spindeln i flygnätet.

Swedavias kvalitetschef: Förändringen får inte bli en pappersprodukt
Maria Nylander.

Som kvalitetschef över bolagets sex regionala flygplatser är Maria Nylander en del av Swedavias ledningsgrupp inom Regional Airports, och hon arbetar nära flygplatscheferna, kollegorna i staben och bolagets regionala direktör.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Hennes roll bygger på tre huvudområden:

Verksamhetsuppföljning kopplat till verksamhetsstyrning där hon säkerställer att det finns en effektiv och systematisk uppföljning av verksamheten, att bolaget tar upp rätt frågor i rätt forum och att de kontinuerligt arbetar med förbättringar för att utveckla verksamheten och bidra till att nå Swedavias mål.

Verksamheten som flygplatshållare och marktjänstleverantör är starkt regelstyrd så även regelefterlevnad ligger under Maria Nylanders ansvar att samordna.

Lista

På agendan just nu:

  • Implementerar AI-verktyget Stella
  • Håller i stående interna workshops för kunskapsutbyte kring Stella
  • Lansering av betaversion av Stella till kund

– Till min hjälp har jag medarbetare som arbetar som Compliance monitoring managers som kontrollerar att vi uppfyller gällande regelverk, tolkar nya direktiv och säkerställer en smidig implementering av nya krav, säger hon.

Sist men inte minst ingår samordning av specialistfunktioner i hennes uppdrag där hon leder bolagets samordnare inom miljö, arbetsmiljö, säkerhet, kris- och riskmanagement, och ser till att de får rätt förutsättningar att stötta våra flygplatser.

– Kvalitet är den röda tråden genom alla dessa områden, från att säkerställa att våra strategiska mål följs upp och att verksamheten styrs på ett effektivt sätt till att efterleva regelverk och branschstandarder.

Vad är mest stimulerande på jobbet just nu?

– Det mest inspirerande just nu är att se hur samarbetet mellan våra flygplatser och specialistfunktioner skapar verkliga synergier. Vi utvecklar vårt kvalitetsarbete och hittar smarta förbättringar genom bättre uppföljning och ledning.

– Jag tycker om att arbeta tillsammans med engagerade medarbetare och se hur vi tillsammans kan skapa förutsättningar för framtidens hållbara resande. När vi lyckas hitta lösningar som förenklar och förbättrar vår verksamhet får jag en extra energikick.

Min arbetsvecka i siffror

Det varierar givetvis men ska jag göra en uppskattning så skulle det kunna se ut så här:

  • Mejlar ca 10 procent av min arbetsdag.
  • Sitter i möten 65 procent av min tid
  • 30 procent av min arbetstid är operativt arbete, varav 5 procent är uppföljningar
  • Arbetar på distans 40 procent av arbetstiden

Maria Nylander

Kort om mig

Finns det något område där du känner behov av kompetensutveckling

Det finns alltid områden där jag vill utvecklas. Just nu ser jag ett behov av att fördjupa mig ytterligare i hur vi exempelvis kan använda digitala verktyg och AI för att effektivisera regelefterlevnad och verksamhetsuppföljning på ett värdeskapande sätt.

Vad känner du i slutet av en arbetsdag?

Jag tycker att mitt jobb är både roligt och inspirerande, och i slutet av en arbetsdag känner jag en stor tillfredsställelse över att ha bidragit till en säker och effektiv flygplatsverksamhet i en bransch som ständigt utvecklas.

Att arbeta med kvalitet handlar om att skapa långsiktig hållbarhet, och det är en stark drivkraft för mig. Att få vara en del av en organisation som värdesätter kvalitet, säkerhet och kontinuerlig förbättring ger mig mycket energi och motivation att fortsätta utveckla både verksamheten och mig själv.

Som kvalitetsprofessionell är jag mest stolt över:

Att implementera ett nytt, innovativt arbetssätt som effektiviserade vår hantering av regelefterlevnad är det jag är mest stolt över. Med över 70 medarbetare från våra tio flygplatser organiserade i 35 team, granskade vi tillsammans 700 kravelement och säkerställde att vi lever upp till dem.

Genom att ta vara på medarbetarnas expertis och samverka över organisatoriska gränser skapade vi en starkare kompetensbas och en mer effektiv process för framtida kvalitets- och regelefterlevnadsarbete. 

Möjligheter och utmaningar

Vilken är den största utmaning du/din organisation handskas med just nu?

– Just nu är den största utmaningen att implementera nya regelverk på ett effektivt sätt så att det blir ett så smidigt genomförande som möjligt för verksamheten. Vi behöver balansera regelefterlevnad med smidig och värdeskapande verksamhetsstyrning.

– För att lyckas behöver vi fortsätta att ha god kommunikation och vara transparenta genom hela organisationen, från ledning till operativ nivå. Det handlar om att säkerställa att vi har en öppen dialog där vi synliggör utmaningar, vågar ifrågasätta arbetssätt och gemensamt kan prioritera det som är viktigast.

Hur märker man av den utmaningen på jobbet?

– Regelverken blir allt mer omfattande, vilket kräver mer tid och resurser. Vi ser också att förändringarna ställer högre krav på samordning och tydlig kommunikation mellan olika delar av organisationen. Att säkerställa att alla har rätt information vid rätt tidpunkt och att beslut förankras på ett effektivt sätt är en central del av utmaningen.

Vad krävs av dig/din organisation för att lyckas?

• En tydlig och öppen kommunikation där vi vågar ifrågasätta och utmana vad som bör prioriteras.

• Att vi jobbar smart med integrerade lösningar och digitala verktyg för uppföljning.

• Att vi säkerställer kompetensutveckling och delaktighet för medarbetarna.

Vad hoppas du kunna ”bocka av” inom en snar framtid?

– Inom kort hoppas jag att vi implementerat regelverket kring marktjänst på ett smidigt sätt. Det är viktigt att förändringen inte bara blir en pappersprodukt utan faktiskt stärker vår verksamhet och gör det enklare för våra flygplatser att arbeta systematiskt och effektivt.

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste