Tre vanliga misstag när du ger feedback

Ledarskap Rädsla hindrar många chefer från att ge bra feedback. Här är tre vanliga misstag som ledare gör när de ger återkoppling.

Tre vanliga misstag när du ger feedback
Rädsla hindrar ofta chefer att ge bra feedback. Bild Stock Adobe.

 

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Många upplever att feedback kan vara känsligt eftersom de antagligen inte vill göra någon annan arg eller ledsen. Men att avstå från att ge bra återkoppling på grund av att det kan misstolkas är inte heller bra.

Många undersökningar visar tvärtom att de flesta medarbetare vill ha mer respons. Feedback är viktigt för att vi ska kunna utveckla oss, bli bättre och känna oss duktiga och kompetenta. Det är en viktig drivkraft hos de flesta människor.

Det är ofta rädsla som hindrar människor från att jobba med återkoppling på ett bra. Här listar Pulssolutions tre vanliga misstag som ledare gör och alla tre beror på rädsla.

Misstag 1: Din feedback är inte tillräckligt tydlig

När du återkopplar måste du vara tydlig och specifik. Ju mer tydlig och specifik du är, desto bättre effekt får det. Många är ofta för vaga när de ger feedback eftersom de är rädda för att gå för djupt och verkligen berätta om exakt vad det är du vill se mer av eller vad det är som din medarbetare ska göra annorlunda.

Misstag 2: Du väntar för länge med att ge din respons

Även detta beteende är sannolikt rotat i rädslan att ge återkoppling på ett tydligt sätt. Många ledare väntar med att  till det årliga medarbetarsamtalet och ger all feedback vid detta tillfälle. Det är ju inte bra, för det är svårt att komma ihåg exakt vad som inträffade och därför blir det svårare at vara specifik.  Desto närmare din feedback är beteendet du vill ändra eller förstärka, desto mer sannolikt är det att den får de effekter som du önskar.

Misstag 3: Man väver in utvecklande feedback i en massa beröm

Många har fått lära sig att återkoppling ska vara balanserad och det ska vara både bra och dåliga beteenden och resultat. Men om du väver in det du verkligen vill säga i ett moln av en massa beröm så fungerar denna teknik dåligt. Dina medarbetare lyssnar inte på den utvecklande feedbacken för den slätas ofta över med allt det som är bra. Återigen är detta rotat i rädsla. Idén med denna metod är att feedback inte kommer att vara lika jobbig att få eller ge om den omges av beröm.

Puls Solution är ett företag som jobbar med så kallade pulsmätningar av medarbetare i realtid.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste