nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Stärk kulturen med goda ambassadörer

Medarbetarna är dina viktigaste ambassadörer. Här är fem tips på hur du bygger en kultur där medarbetarna lever verksamhetens värderingar.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Medarbetarna är en viktig bärare av verksamhetens varumärke. Den utstrålning som varje individ sprider påverkar i allra högsta grad kunder och intressenters syn på verksamheten. Att bygga en företagskultur där medarbetarna blir ambassadörer för verksamheten kan därför vara en framgångsfaktor som stärker kundernas lojalitet. Goda ambassadörer blir dessutom en positiv kraft för den interna företagskulturen och bidrar på så vis till en positiv spiral.

Varumärkesexperten Anna-Karin Lingham säger till tidningen Säljledarskap att två saker viktiga för att bli en god ambassadör – att medarbetaren har en tydlig bild av sig själv och att företaget förmedlar en tydlig bild av värderingar och mål.

Här är hennes fem tips bästa för hur man bygger en kultur där medarbetarna blir ambassadörer.

Fem tips för goda ambassadörer:

  1. Synliggör värderingarna. Vad står vi för? Vart är vi på väg?
  2. Uppmuntra medarbetarnas utveckling av sina personliga varumärken.
  3. Sträva efter mångfald, men se samtidigt till att alla medarbetare har en gemensam nämnare i företagets värderingar. Mångfalden berikar och de gemensamma värderingarna ger tydlighet.
  4. Lyft fram goda exempel där medarbetarens ambassadörskap synliggör verksamhetens värderingar.
  5. Styr lagomt. Skapa tillräckligt tydliga riktlinjer kring hur ni vill agera och representeras internt och externt, men med gott utrymme för personlighet.
  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.