nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

grupp

Stärk kulturen med goda ambassadörer

Medarbetarna är dina viktigaste ambassadörer. Här är fem tips på hur du bygger en kultur där medarbetarna lever verksamhetens värderingar.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Medarbetarna är en viktig bärare av verksamhetens varumärke. Den utstrålning som varje individ sprider påverkar i allra högsta grad kunder och intressenters syn på verksamheten. Att bygga en företagskultur där medarbetarna blir ambassadörer för verksamheten kan därför vara en framgångsfaktor som stärker kundernas lojalitet. Goda ambassadörer blir dessutom en positiv kraft för den interna företagskulturen och bidrar på så vis till en positiv spiral.

Varumärkesexperten Anna-Karin Lingham säger till tidningen Säljledarskap att två saker viktiga för att bli en god ambassadör – att medarbetaren har en tydlig bild av sig själv och att företaget förmedlar en tydlig bild av värderingar och mål.

Här är hennes fem tips bästa för hur man bygger en kultur där medarbetarna blir ambassadörer.

Fem tips för goda ambassadörer:

  1. Synliggör värderingarna. Vad står vi för? Vart är vi på väg?
  2. Uppmuntra medarbetarnas utveckling av sina personliga varumärken.
  3. Sträva efter mångfald, men se samtidigt till att alla medarbetare har en gemensam nämnare i företagets värderingar. Mångfalden berikar och de gemensamma värderingarna ger tydlighet.
  4. Lyft fram goda exempel där medarbetarens ambassadörskap synliggör verksamhetens värderingar.
  5. Styr lagomt. Skapa tillräckligt tydliga riktlinjer kring hur ni vill agera och representeras internt och externt, men med gott utrymme för personlighet.
  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Arbetsförmedlingens resa – Från kontroll till service

2013 stod Arbetsförmedlingen på botten i alla förtroendemätningar. Skalan nedåt fick byggas på för att de fick så låga siffror. Det blev början på ett arbete med både kund- och medarbetarresor för att vända trenden och hitta rätt förbättringsmöjligheter.

Lyckade innovationer kräver träffektivitet

Går det att vara innovativ i en effektiv värld? Magnus MackAldener, chef för Scanias transmissionsutveckling, menar att vi istället behöver vara träffektiva för att lyckas skapa framgångsrika innovationer. På Kvalitetsmagasinet Live berättade han om Scanias metod.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.