nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

grupp

Stärk kulturen med goda ambassadörer

Medarbetarna är dina viktigaste ambassadörer. Här är fem tips på hur du bygger en kultur där medarbetarna lever verksamhetens värderingar.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Medarbetarna är en viktig bärare av verksamhetens varumärke. Den utstrålning som varje individ sprider påverkar i allra högsta grad kunder och intressenters syn på verksamheten. Att bygga en företagskultur där medarbetarna blir ambassadörer för verksamheten kan därför vara en framgångsfaktor som stärker kundernas lojalitet. Goda ambassadörer blir dessutom en positiv kraft för den interna företagskulturen och bidrar på så vis till en positiv spiral.

Varumärkesexperten Anna-Karin Lingham säger till tidningen Säljledarskap att två saker viktiga för att bli en god ambassadör – att medarbetaren har en tydlig bild av sig själv och att företaget förmedlar en tydlig bild av värderingar och mål.

Här är hennes fem tips bästa för hur man bygger en kultur där medarbetarna blir ambassadörer.

Fem tips för goda ambassadörer:

  1. Synliggör värderingarna. Vad står vi för? Vart är vi på väg?
  2. Uppmuntra medarbetarnas utveckling av sina personliga varumärken.
  3. Sträva efter mångfald, men se samtidigt till att alla medarbetare har en gemensam nämnare i företagets värderingar. Mångfalden berikar och de gemensamma värderingarna ger tydlighet.
  4. Lyft fram goda exempel där medarbetarens ambassadörskap synliggör verksamhetens värderingar.
  5. Styr lagomt. Skapa tillräckligt tydliga riktlinjer kring hur ni vill agera och representeras internt och externt, men med gott utrymme för personlighet.
  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Hur känns ett gott kvalitetsarbete?

Ledare

För ett par år sedan intervjuade jag en verksamhetskonsult som i sitt jobb möter arbetsplatser som vill ha hjälp med att ta nästa steg i sitt kvalitetsarbete. Hon nämnde för mig att hon rätt snabbt kan känna av mognadsnivån på kvalitetsarbetet bara genom att lyssna på hur medarbetare pratar och hur de bemöter varandra.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Digitaliseringen ger nya sätt att organisera

Organisatoriska silon förväntas försvinna när företag omstrukturerar makt- och beslutsprocesser i samband med digitaliseringen. 60 procent av företagsledarna i en ny studie uppger att de nu skapar tvärfunktionella team för att bli bättre inom det digitala området.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.