Inga produkter i varukorgen.
Premium
Förbättringsarbete
Utbildnings-tv
Event
Kvalitetsvård
Prenumerera
Premium
Event
Kvalitetsvård
E-tidning
Event
Prenumerera
Annonsera
Kontakt
GDPR och cookies
Karriär
Kunskapsmaterial
Partnermedia
Produkter från Pauser Media
Avvikelsehantering
Premium
Förbättringsarbete
Så kan felaktiga utbetalningar värda miljarder stoppas
Förbättringsarbete
Ekonomistyrningsverket, ESV, bedömer att två procent, cirka 14,6 miljarder kronor, av de totala utbetalningarna från de statliga välfärdssystemen under 2021 var felaktiga. – Det är allvarligt, säger Eva Lindblom vid ESV.
13 april 2023
Riksrevisionen
Ordning och reda i den statliga redovisningen
Den årliga granskningen av de statliga myndigheternas årsredovisningar är färdig. 208 av 221 skötte sig medan 13 på något sätt hade orena revisionsberättelser under 2022.
3 april 2023
Ingemar räknar
Ingemar Sjöström: ”Dags att provocera!”
Det är dags att ge din process en rejäl spark. Det menar Ingemar Sjöström och instruerar i hur du kickar bäst.
21 februari 2023
Premium
AI
Ny revolutionerande teknik för industriproduktion
En ny teknik ska förbättra industriell kvalitetskontroll. Det är experter från industrin och forskare från Data Intensive Sciences and Applications (DISA) vid Linnéuniversitetet som ska ta fram den nya metoden inom ramarna för ett påkostat forskningprojekt.
7 februari 2023
Premium
Kvalitetsprofilen Sofie Semb: ”Vi leker in förbättringarna”
En jobbig medarbetare som ställde massor av frågor. Så beskriver Sofie Semb sig själv under sin första tid som socionom. Frågorna ledde henne till kvalitetsavdelningen. Där känner hon sig hemma!
16 december 2022
Kvalitet
Swedacs nya databas ska ge kunder bättre koll på avvikelser
Swedac utvecklar nu en databas som kan presentera data i grafer och diagram. Intresset för databasen är stort – och först ut i ett pilotprojekt är fordonsbranschen.
19 oktober 2022
Premium
Verktyg
Så tolkar du datan rätt
De som är duktiga på statistik krånglar till det. De som har svårt för statistik drar felaktiga slutsatser. Hårdraget? Javisst, men en del sanning ligger i det, menar professor Mattias Elg och berättar hur vi borde tänka i stället.
19 september 2022
Kvalitetsproflen
Kvalitetsprofilen Sofia Granskog: ”Jag vill vinna!”
Strategier och processer i all ära. Men för Sofia Granskog det viktigaste för att nå kvalitetsmålen attityderna och kulturen. Och en rejäl vinnarskalle!
18 juli 2022
Premium
Chef
Handbok för första linjens chefer (ladda ner!)
Nyfiken på hur en första linjens chef på Scania jobbar? Tekniska Högskolan i Jönköping har tillsammans med praktiker ute på fältet tagit fram en handbok som kan bli en ögonöppnare för både nya och rutinerade.
3 juni 2022
Premium
FÖRBÄTTRINGAR
Gör mindre – lyckas bättre med förbättringsarbetet
FÖRBÄTTRINGAR
Låter det som en utopi att lyckas bättre genom att göra mindre? Inte, menar Magdalena Smeds, som just disputerat om tampering, överstyrning, och kopplingen till varför förbättringsarbete ofta misslyckas.
8 april 2022
Premium
Förbättringsarbete
Det behöver vi bli bättre på för att inte styra fel
Vi är för dåliga på att tolka statistik. Det resulterar i att vi drar fel slutsatser och gör fel insatser. Det menar Mattias Elg, som just utkommit med en ny bok om konsten att mäta.
8 februari 2022
Avvikelsehantering
Lean på både bredden och djupet
Större djup, tydligare struktur och fler exempel. Det är några av nyheterna i den tredje omarbetade upplagan av Lean – gör avvikelser till framgång.
29 september 2015
«
Äldre artiklar
Veckans
mest lästa
1.
Verksamhetsutveckling
Månadens fuck-up kan rädda verksamheten – det här krävs för att lyckas
2.
Iso 9001
Nya Iso-utkastet möts av ris och ros – ”Vissa har hört av sig och är oroliga”
3.
Ledningssystem
Nytt ledningssystem ska förbättra Sveriges säkerhetsskydd – ”Stort behov”
4.
Hållbarhet
5 hållbarhetskrav som kvalitetschefen måste ha koll på
Annons
Sponsrat av
Kvalitetsmagasinet
6 anledningar till att välja native-annonsering
Kunskapsmaterial
NICE
Få de 10 bästa CX-trenderna för 2025
Genesys
Kundupplevelse i AI-eran
Genesys
Sju steg mot ökad kundlojalitet
Visa alla
Utbildnings-tv
Premium
UTBILDNINGS-TV
Tv: ”Snabbrörlighet betyder inte att vi ska vara hafsiga”
10 juli
Premium
UTBILDNINGS-TV
Tv: ”Syftet är vår fyrbåk i snabbrörliga organisationer”
3 juli
Premium
UTBILDNINGS-TV
Tv: ”Medarbetarna gör inte som du säger, de gör som du gör”
12 juni
Annons
Sponsrat av
Skillspartner
Du är viktig! Allt kommunicerar alltid
Kvalitetsmagasinet Premium
Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.
Prenumerera
Logga in
Krönika
Till avdelningen
Krönika
Iso 9001:2026 – Från papperstiger till levande system
2 september
KRÖNIKA
Ni bryter redan mot Iso 9001 utan att veta om det
6 augusti
Premium
Krönika
När rutiner bara finns på papper – ett säkerhetsproblem i praktiken
8 juli
Krönika
Ansvar – att ha eller att ta
23 juni
Det senaste
Premium
Forskning
Så kan företag göra miljöinnovationer både hållbara och lönsamma
3 oktober
Premium
Arbetsmiljö
Så återhämtar du dig under arbetsdagen – för bättre prestation
3 oktober
Premium
Offentlig sektor
Produktionsutredning: Privata utförare har inte visat resultat
3 oktober
Premium
Styrning
Dolda IT-kostnaderna – det lägger du pengar på utan att veta om det
3 oktober
Premium
Förbättringsarbete
Så skiljer du på förbättring och förändring: ”Förändring kräver ingen kunskap”
3 oktober
Premium
Förbättringsarbete
Öppenhetens baksida – från frihet till lydnad
3 oktober
Premium
Självledarskap
Självledarskap är ingen genväg – det är ett ansvar som börjar högst upp
3 oktober
Revision
Kvalitetsrevisioner: Strategisk metod för verksamhetsutveckling
2 oktober
Premium
Forskning
Så kan företag göra miljöinnovationer både hållbara och lönsamma
3 oktober
Premium
Arbetsmiljö
Så återhämtar du dig under arbetsdagen – för bättre prestation
3 oktober
Premium
Offentlig sektor
Produktionsutredning: Privata utförare har inte visat resultat
3 oktober
Premium
Styrning
Dolda IT-kostnaderna – det lägger du pengar på utan att veta om det
3 oktober
Premium
Förbättringsarbete
Så skiljer du på förbättring och förändring: ”Förändring kräver ingen kunskap”
3 oktober
Premium
Förbättringsarbete
Öppenhetens baksida – från frihet till lydnad
3 oktober
Premium
Självledarskap
Självledarskap är ingen genväg – det är ett ansvar som börjar högst upp
3 oktober
Revision
Kvalitetsrevisioner: Strategisk metod för verksamhetsutveckling
2 oktober