Därför ska du våga ”störa” kunden

Kundnöjdhet Kunder ställer allt högre krav på proaktivitet och initiativförmåga. Samtidigt tvekar många leverantörer och vet inte hur de ska gå tillväga.
– Men kunderna tycker att kontaktgraden överlag är för låg, säger Lovisa Svensson, på SKI.

Därför ska du våga ”störa” kunden
Våga kontakta kunden. En nära kundrelation ger kundnöjdhet, visar undersökningar. Foto: Stock Adobe

Inom många områden har fysiska möten och kontakter ersatts med digitala. Våra vardagsärenden klarar vi numera av på egen hand och många väljer till och med ett digitalt gränssnitt framför ett analogt för att det går snabbt och smidigt.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

FAKTA

Så betygsätter kunderna leverantörerna

Leverantören håller mig väl informerad om sådant som är relevant för mig som kund.

  • Totalt 55,7
  • Energi 59,9
  • Försäkring 52,6
  • Telekom 56,3
  • Bank 55,8

Leverantören kommer med relevanta erbjudanden.

  • Totalt 47,4
  • Energi 59,9
  • Försäkring 45,5
  • Telekom 47,5
  • Bank 46,9

SKI mäter kundnöjdheten på en skala 0 till 100 i. Betyg under 60 indikerar missnöje, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan leverantör och kund. Denna undersökning är gjord i fyra branscher.

Trots det är personliga relationer mellan leverantör och kund fortsatt viktiga. Det framgår av de kundundersökningar som regelbundet görs av Svenskt Kvalitetsindex, SKI, inom olika branscher. Det gäller framförallt mer avancerade kundbehov och inte minst bland företagskunder.

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

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste