Inom många områden har fysiska möten och kontakter ersatts med digitala. Våra vardagsärenden klarar vi numera av på egen hand och många väljer till och med ett digitalt gränssnitt framför ett analogt för att det går snabbt och smidigt.
Därför ska du våga ”störa” kunden
Kundnöjdhet
Kunder ställer allt högre krav på proaktivitet och initiativförmåga. Samtidigt tvekar många leverantörer och vet inte hur de ska gå tillväga.
– Men kunderna tycker att kontaktgraden överlag är för låg, säger Lovisa Svensson, på SKI.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
FAKTA
Så betygsätter kunderna leverantörerna
Leverantören håller mig väl informerad om sådant som är relevant för mig som kund.
- Totalt 55,7
- Energi 59,9
- Försäkring 52,6
- Telekom 56,3
- Bank 55,8
Leverantören kommer med relevanta erbjudanden.
- Totalt 47,4
- Energi 59,9
- Försäkring 45,5
- Telekom 47,5
- Bank 46,9
SKI mäter kundnöjdheten på en skala 0 till 100 i. Betyg under 60 indikerar missnöje, medan betyg över 75 pekar på en stark relation mellan leverantör och kund. Denna undersökning är gjord i fyra branscher.
Trots det är personliga relationer mellan leverantör och kund fortsatt viktiga. Det framgår av de kundundersökningar som regelbundet görs av Svenskt Kvalitetsindex, SKI, inom olika branscher. Det gäller framförallt mer avancerade kundbehov och inte minst bland företagskunder.