Dagens konsumenter har högre förväntningar på den digitala upplevelsen än vad e-handlarna lyckas svara upp till. Det framgår av en global undersökning från Optimizely där 5 000 personer, däribland 1 000 svenskar, svarat på frågor. Det är både konsumenter och e-handelsansvariga som har tillfrågats i undersökningen.
E-handlare lever inte upp till kundernas höga krav
Kundnöjdhet Trots ett starkt fokus på att förbättra den digitala köpupplevelsen lyckas e-handlarna inte leva upp till kundernas förväntningar, visar en global undersökning.

Trots ansträningar – e-handelns kunder är fortsatt missnöjda. Foto: Adobe Stock
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsmagasinet premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
E-handelsföretagen i Sverige är införstådda med att de måste utveckla sin verksamhet för att skapa fortsatt värde för sina kunder, men trots det lyckas man inte leva upp till kundernas förväntningar. Hela 82 procent av företagsledarna uppger också att de tycker det är svårt att inhämta kunskap om vad som driver kundupplevelsen.
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