Experten: Så agerar man för att få behålla kompetensen

Medarbetare En nöjd medarbetare ger högre lönsamhet. Men hur agerar man för att få behålla rätt personal och hur håller man dem på gott humör? Här avslöjar digitala strategen Bjanka Colic knepen som chefer bör ha koll på.

Experten: Så agerar man för att få behålla kompetensen
Bjanka Colic, digital strateg på Diwo.

Undersökningar visar gång på gång att nöjda och engagerade medarbetare bidrar till bolagets lönsamhet. Men att rekrytera och behålla rätt personal är inte lätt. Så hur ska man agera för att medarbetare ska känna sig glada?

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Enligt Bjanka Colic, digital strateg på Diwo, är arbetsbalans viktigare än någonsin. Kanske för att tidigare generationer har sett sina föräldrar bränna ut sig på jobbet. Men vad som faktiskt lockar de anställda till olika företag varierar stort enligt experten.

– Generation Z är mer intresserade av att företaget har en vision som sträcker sig utöver företagets lönsamhet, än att få tjocka lönekuvert.

Hon berättar om en intressant rapport från Benify som finner att förmåner utöver lönen är viktiga vid valet av jobb och då gärna förmåner som är anpassade efter var man befinner sig i livet. Det kanske rentav kan vara så att man kan låta medarbetarna få välja vilken förmån som passar dem bäst? Hon exemplifierar.

– För äldre som är nära pensionsålder kanske det är viktigare med sjukvårdsförmåner medan det för småbarnsföräldrar är viktigare med flexibla arbetstider som gör att de kan hämta och lämna barnen på dagis. Samtidigt som den yngre generationen kanske prioriterar friskvård eller möjligheten att arbeta på distans.

Ledare sätter kulturen

Att skapa en bra och attraktiv arbetsmiljö handlar enligt Bjanka Colic som alltid om gott ledarskap och medarbetarskap – där dessa krav idag även ställs på hur man främjar dessa i en digital värld.

Enligt henne är ett gott digitalt ledarskap i grunden det samma som ett ”fysiskt” ledarskap. Där det digitala behöver omsättas i tätare coachning och incheckningar eftersom man inte ses fysiskt. Men i grunden handlar det som alltid om en balans mellan de mjuka och hårda värdena.

Hybridarbete och hemmakontor till trots är det fysiska kontorets utformning inte alls oviktigt enligt Bjanka Colic.

– 86 procent är beredda att tacka nej till ett jobb om kontoret inte motsvarar förväntningarna, enligt en undersökning i AMF:s fastighetsrapport.

Att ha ett attraktivt kontor handlar idag lika mycket om hur det ser ut och var det ligger som att använda teknik och processer som gör arbetslivet enkelt.

– På Diwo har vi digitala träningspass dagligen, eget gym på kontoret och en PT som kommer i en gång i veckan. På så vis kan man underlätta för de anställda att få in träning i vardagen.

Börja med personalvård redan innan första arbetsdagen

En sak många däremot inte tänker på, är att medarbetarresan tar avstamp redan innan den nya kollegan börjar. Inom branschen kallar man det för pre-boarding-fasen – då man med fördel kan skicka en bukett blommor eller ha en kick-off eller fika som får personen att känna sig välkommen till den nya arbetsplatsen.

Eftersom Diwo försöker leva som de lär, saker och ting ska vara enkla, tar Bjanka Colic upp vikten av enkel kommunikation i alla bemärkelser.

– När man är ny på jobbet är frågorna oftast fler än svaren och då ska informationen vara lättillgänglig.

På Diwo har de satt upp en power-app där man som medarbetare kan klicka sig igenom ett antal steg, för att som ny på jobbet få koll på var man hittar allt och hur och i vilka kanaler man kommunicerar.

Enkelheten handlar enligt Bjanka lika mycket om att praktiska saker ska fungera vid ”on boarding”-fasen. Som exempel nämner hon att inloggninskonto, dator och mail ska vara uppsatt och klart när man börjar – så att man ska slippa sitta fast i supportsamtal första dagen på jobbet.

– Med enkelhet avses också tydlighet i själva arbetsuppgifterna. Vad förväntas du som anställd åstadkomma och vad du kan förvänta dig av andra? Det är jätteviktigt att prata igenom förväntningarna med sin chef och sitt team. Men det gäller även enkelheten i teknik och arbetsprocesser. Tröskeln får inte vara för hög eller kommunikationsvägarna för många – där bör man förenkla och konsolidera.

Tänk på samma sätt som med kunder

Här anser Bjanka Colic att man ska ha samma synsätt och krav på medarbetarresan som man har på ”kundresan” – den interna resan med lösenord och tekniska hinder är avgörande för att få arbetare att använda sig av de verktyg som finns på arbetsplatsen.

– Om säkerhet är strategiskt viktigt på företaget, då ska den också administreras på ett sätt som gör att det blir enkelt för medarbetarna att logga in på olika ställen. Vilka fler processer finns det som man kan se över och förenkla? Går det att få flera olika system att kommunicera med varandra och se till så att uppdateringarna görs automatiskt? Har man flera chattprogram, behåll ett. Går det att baka in ”inträdet” med i den dagliga linan? Alla dessa förändringar kommer att spara både tid och felkällor.

När det kommer till saker man ska undvika som arbetsgivare nämner hon att man inte får glömma bort fortbildning.

– Försumma inte lärandeutbildningar och anta inte att medarbetarresan sker av sig själv, för så är det inte. Vi människor gillar att utvecklas och lära oss nya saker.

Och även om företagen inte vill förlora sina talanger kommer det en dag då de anställda slutar – då är det bra att ha tänkt igenom hur ”EXIT-resan” ska se ut.

Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.