Kundnöjdhetsbetyget i redovisningsbranschen ligger på 79,3 på en noll till 100 skala. Det kan exempelvis jämföras med revisionsbyråer som ligger på 72,8 och bemanningsbolag på 68,0 i år.
Betyget placerar sig bland det högsta någonsin i SKIs historia.
– Det är bland det högsta betyget någon bransch hitintills har uppvisat i våra mätningar under trettio år, säger Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, i en kommentar.
Han påpekar även att det är värt att notera att de redovisningsbyråer som arbetar uttalat med kvalitet via auktorisation, ligger högst i mätningarna.
Kunna se helheten
Branschens styrkor ligger i att prestera på områden kopplade till image, som till exempelvis trovärdighet och omtänksamhet, men också att man lyckas bli en viktig del av kundens verksamhet och affär.
Läs även: Handelsbankens kulturförändring har gett nöjda kunder i 30 år.
Johan Parmler menar att det handlar förmågor att som leverantör av redovisningstjänster kunna se helheten för kundens verksamhet och skapa förutsättningar och bidra till kundens framgång.
– Det har branschen som helhet har lyckats mycket bra med, anser Johan Parmler.
Personlig service viktig
I studien ställs också frågor kring vad som är viktigt vid köp av redovisningstjänster och synen på digitalisering. Där framkommer bland annat att personlig kontakt, service och tillgänglighet är viktigare vid köp än vad kostnad och prisnivåer är.
Fakta om undersökningen
Totalt har 971 intervjuer genomförts under maj 2019. I redovisningstjänster ingår bokföring, bokslut, bokslutsgenomgång, årsredovisning, leverantörsfakturahantering, fakturering, löner, deklaration och rådgivning.