Ungdomssatsning har gett effekt

Arbetsmiljö Volvos satsning på arbetslösa ungdomar har gett goda resultat. Ett halvår efter den ettåriga utbildningen har sju av tio fått jobb.

Trots hög arbetslöshet har industriföretag svårt att hitta arbetskraft. För två år sedan beslutade Volvokoncernen att ta saken i egna händer genom att starta en egen industriutbildning för arbetslösa ungdomar. I höstas examinerades den första kullen och den senaste mätningen visar på goda resultat. Sju av tio har fått jobb, 52 procent inom industrisektorn. Och tio procent har fortsatt sina studier inom industrin.

Det så kallade Volvosteget är ett försök att väcka teknikintresset hos arbetslösa ungdomar som är mellan 18 och 22 år. Utbildningen är ettårig och varvar teori och praktik med kontinuerlig handledning. Under utbildningen får eleverna lön enligt yrkesintroduktionsavtalet. Efter utbildningen får de ett utbildningscertifikat, däremot är de inte garanterad anställning.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.