Få saker kan nog vara mer självklara än titeln till denna krönika. Vill man uppnå hållbar framgång krävs förstås långsiktighet. Detta är något som vi vet väldigt väl i kvalitetsvärlden. Utan långsiktighet och kontinuitet är det i det närmaste omöjligt att utveckla den kultur och det ledarskap som krävs för ett framgångsrikt kvalitets- och förbättringsarbete. Det räcker med att titta på kvalitetsmässigt ledande organisationer så finner man en genuin långsiktighet. Dessa organisationer har mangrant varit på väg i samma riktning väldigt länge och har tydliga ledare som vet vad de vill uppnå.
Lars Sörqvist: ”Långsiktighet vinner i längden”
Krönika Grunden för att lyckas med en omställning mot ökad långsiktighet handlar om att kunna visa att systematiskt och långsiktigt förbättringsarbete leder till goda resultat, alltså att framgång föder framgång. Det skriver Lars Sörqvist, vd för Sandholm Associates.

Lars Sörqvist, vd för Sandholm Associates.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsmagasinet premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Detta till trots brottas många kvalitetsprofessionella med kortsiktiga agendor i både ledningsgrupper och organisationer. Allt för ofta styr kvartalsrapporter företag och mandatperioder offentliga verksamheter. Istället för att blicka framåt mot gemensamma visioner och fokusera på att systematiskt förbättra verksamheten i denna önskade riktning, kännetecknas kvalitetsarbete då av kortsiktighetens fixande och trixande.
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


