För de flesta företag har pandemin inneburit extrema påfrestningar. Men för de företag som redan innan krisen hade problem och stod mitt i en omvandling innebar krisen ännu större utmaningar. För många av dessa organisationer kunde pandemin ha inneburit dödsstöten. Men i själva verket lyckades många av dem inte bara överleva, utan även stärka sin position, enligt den studie som genomförts av ett team på Boston Consulting Group i Köpenhamn.
Därför lyckades nordiska företag bra i krisen
Förbättringsarbete
En kris som pandemin behöver inte innebära dödsstöten för ett företag. Flera nordiska företag lyckades tvärtom utnyttja krisen för att stärka sin position och komma bättre ut på andra sidan, visar en färsk studie från Boston Consulting Group som identifierat ett antal framgångsfaktorer.

Foto: Stock Adobe.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Kvalitetsmagasinet premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
När pandemin bröt ut slopade de inte sina transformationsplaner, utan skruvade snarare upp sina ansträngningar och utnyttjade dem för att påskynda omvandlingen. Efter att den värsta krisen nu klingat av har de i gengäld fått förstärkt konkurrenskraft och bättre beredskap för kommande kriser.
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