nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Kim Hallenheim, partner på Deloitte.

IT-chefer hålls utanför digitaliseringen

Hälften av it-cheferna är inte involverade i sitt företags digitalisering. Varken med att utforma eller genomföra den digitala strategin. Det visar en ny global undersökning.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Den digitala strategin blir allt viktigare i ett företags övergripande strategiarbete. Trots det uppger nästan varannan CIO (IT-chef eller -direktör) att de varken är involverade i att utforma eller genomföra den digitala strategin i sin organisation, visar Deloittes rapport Global CIO Survey 2018.

Rapporten visar en tydlig skillnad på organisationer som har kommit långt med sin digitalisering och de som ligger steget efter. Gemensamt för de framgångsrika organisationerna är att CIO  samarbetar med hela verksamheten samt är delaktig i att utforma och verkställa verksamhetens övergripande digitala strategi. I dessa organisationer har CIO ofta en starkare relation med sälj- och kundfokuserade delar av verksamheten.

– I dag genomsyrar teknologi och digital agenda ofta hela verksamheten. CIO har en viktig roll i att lära känna verksamheten och öka det vertikala samarbetet, inte minst med ledningsgrupperna. Dels för att kunna föra relevanta strategiska diskussioner kring digitalisering och innovation, dels för att se till att rätt prioriteringar och beslut tas kring digitalisering, som ofta har en teknologisk aspekt och påverkan, säger Kim Hallenheim, partner på Deloitte.

Deloittes CIO Survey undersöker hur CIO långsiktigt skapar värde i sina organisationer och hur rollen kan skifta från operativt fokus till att leda och driva verksamhetsförändring genom digitalisering. En jämförelse med tidigare års undersökningar visar att CIO-rollen i stort sett står oförändrad. Över hälften av tillfrågade CIO:er är fortfarande inriktade på operationella frågor snarare än att leda organisationen genom digitalisering och transformation.

Dessutom uppger endast en fjärdedel av företagen att de överhuvudtaget har en digital strategi.

– Framgångsrika företag kommer att behöva reagera snabbare på omvärldens förändringar genom att anpassa roller och ansvar, inte minst CIO:s roll och IT-organisationen som helhet. Till exempel krävs förmågan att bättre hantera förändring och ta till vara på nya innovationer som kommer till marknaden, säger Kim Hallenheim.

Om Deloittes Global CIO Survey

Global CIO Survey genomfördes under perioden januari – mars 2018 med 1 437 CIO:er samt IT- och verksamhetsledare fördelade över 23 industrier från 71 länder. Undersökningen, som syftar till att bättre förstå hur CIO:er påverkar och skapar bestående värde i sina organisationer, bestod av djupintervjuer och webbenkäter.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Mobiloperatörerna med nöjdast kunder

Både privat- och företagskunder blir allt mer nöjda med sina mobiloperatörer. Men det räcker inte längre med bra tekniska tjänster, utan handlar nu om helt andra saker för att kunderna ska bli belåtna, visar en färsk studie från Svenskt Kvalitetsindex, SKI, som rankat operatörerna med nöjdast kunder.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.