nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

Kundnöjdhet

7 tips när kunderna klagar

Nu finns råd om hur kunderna ska göras nöjda samlade i de uppdaterade versionerna av ISO 10001–10005. Denna standardserie är en vägledning till kvalitetsledningssystem som är uppbyggda enligt ISO 9001, men kan användas av alla som vill få nöjda kunder.

Här är kedjorna som är bäst på kundservice

Euronics har handelns bästa kundmöte. Det visar Daymakerindex 2019 där kundbemötandet i 106 kedjor i 15 branscher har undersökts. Lägst betyg får Clas Ohlson.  
– I dag vet alla butikskedjor hur viktigt bemötandet är för kundlojaliteten och försäljningen, trots det slarvar många med servicen, säger Lotta Eriksson, vvd på analys- och undersökningsföretaget Daymaker.      

  • Annonskod huvudspalt 1

Service viktigare än produktkvalitet

Under 2018 har kundnöjdheten i Sverige ökat. Men det har skett ett tydligt skifte i vad som påverkar kundnöjdheten. Produktkvalitet är inte längre lika drivande medan servicekvalitet med personliga relationer som bemötande och tillgänglighet blir allt viktigare

  • Annonskod för huvudspalt 2

Rekordlågt förtroende för spelbranschen

För andra året i rad konstaterar Svenskt Kvalitetsindex att kundnöjdheten och allmänna förtroende för spelbranschen befinner sig på anmärkningsvärt låga nivåer. Spolat spelmonopol, licenser eller ändrade marknadsföringsregler har inte påverkat kunderna positivt.

  • Annonskod för huvudspalt 3

  • Annonskod för Native 2

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.