Barnfondens nya kvalitetsansvarige: ”Jag är en trevlig nagel i ögat”

Kvalitetsrollen Ronald Mcdonald barnfond har inrättat en helt ny funktion: kvalitetsansvarig. I den rollen vill Ulrica Lagesson göra sitt yttersta för att familjerna som vistas på Ronald Mcdonald Hus ska få det så bra som möjligt, men hennes framgångsrecept är vattentätt oavsett bransch.

Barnfondens nya kvalitetsansvarige: ”Jag är en trevlig nagel i ögat”
Ulrika Lagesson.

Det är inte svårt för Ulrica Lagesson att svara på varför hon valde kvalitetsbranschen. Hon beskriver sig själv som en ständigt nyfiken och lösningsorienterad person. På samtliga av hennes tidigare arbetsplatser har hon velat förstå sina kollegers utmaningar och förutsättningar, för att på bästa sätt bidra till en stimulerande arbetsplats och positiva resultat.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

– När jag började arbeta med verksamhetsutveckling förstod jag ganska snabbt att systematiskt kvalitetsarbete är nyckeln som går till alla lås. När vi får till det flyter allting bara på, säger hon och tillägger upprymt:

– En av de roligaste sakerna med mitt jobb är att få visa den ”nyckeln” för ledningen och för medarbetarna, för när det blir tydligt tycker de flesta att kvalitetsmetoder är både användbara och roliga!

Sedan två månader är Ulrica Lagesson ny kvalitetsansvarig på Ronald Mcdonald Barnfond. Det är en ny funktion inom organisationen och Lagesson har därför ett visst utrymme att utforma sitt uppdrag.

– Men samtidigt är det ju en ideell stiftelse med 90-konto som har lagar och riktlinjer att förhålla sig, och som dessutom ingår i ett stort internationellt nätverk som finns i 62 länder, säger hon.

Kvalitetsfunktionen har funnits i andra länder, men alltså inte i Sverige – så en av Ulrica Lagessons första arbetsuppgifter är att implementera flera av moderorganisationens styrdokument och anpassa dessa efter svenska förhållanden.

Vad upplever du är kvalitetsrollens viktigaste uppgift?

– När jag beskriver min roll brukar jag säga att ”jag är en trevlig nagel i ögat”. Oavsett var man arbetar någonstans är ledarnas intention alltid att arbeta strategiskt och systematiskt men sedan hamnar man ändå lätt i de operativa frågorna. Då är jag där och stöttar och styr dem tillbaka in i det långsiktiga förbättringsarbetet.

Hur skapar man engagemang kring kvalitetsarbetet?

– Ja det är ju knäckfrågan. Tålamod, struktur och delaktighet! Jag upplever att när ledningen delar resultaten och underlagen med medarbetarna, och låter dem själva analysera datan – väcks intresset. Hög transparens skapar engagemang, eftersom det egna arbetet känns mer betydelsefullt när man kan se det i ett större sammanhang.

Vad tar du med dig från dina tidigare uppdrag till din nya tjänst?

– Jag har arbetat i utbildningssektorn, och väldigt mycket på koncernnivå. Där granskas det systematiska kvalitetsarbetet av myndigheter, och då har jag sett vilka processer som gör störst skillnad. Min viktigaste uppgift nu är att det ska bli så bra som möjligt för familjerna som vistas i våra hus, som blir deras hem hemifrån under tiden som deras barn behandlas på det närliggande sjukhuset.

Vad är de största utmaningarna på din arbetsplats just nu?

– Jag behöver först och främst kartlägga hur kvalitetsarbetet ser ut på våra hus i dag, och göra en analys av det. Man kan säga att jag gör mitt eget kvalitetshjul under den här uppstartsfasen.

Vilka metoder och verktyg använder du i ditt arbete?

– Kvalitetshjulet är bra på det sättet att det skapar stor delaktighet. Jag tycker också att det är bra med kvalitetsdialoger i slutet av varje kvalitetsår, ihop med ansvarig personal så vi ser vad vi behöver fokusera mer eller mindre på kommande år.

Har kvalitetsrollen förändrats sedan du började arbeta med kvalitet?

– Den har förändrats jättemycket. I början handlade kvalitetsarbete mycket om statistik och avrapporteringar upp till högsta ledningen. Idag handlar det mycket mer om förändringsledning. Arbetet har en mer coachande prägel, snarare än ett statiskt rapporterande.

Hur ser du på balansen mellan struktur och kultur?

– Om det inte finns en tillitsfull kultur där människor vågar visa sig sårbara, berätta om något går snett och komma med idéer, då går det inte att utföra systematiskt kvalitetsarbete. Delaktighet och engagemang från medarbetare kräver tillit och öppenhet från både ledningshåll och medarbetare.

Ulrica Lagesson

Titel: Kvalitetsansvarig

Utbildning: rektor, lärare, projektledare, marknadsekonom

Tidigare jobb i urval: kvalitetsansvarig, skolledare, distriktsansvarig

Bor: Österskär i Åkersberga

Ålder: 52 år

Familj: man, två barn och en hund

Intressen: umgås med familj och vänner, vara i naturen, läsa, yoga

Ronald Mcdonald Barnfond

Ronald Mcdonald Barnfond är en ideell stiftelse med 90-konto vars ändamål är att stötta familjer med svårt sjuka barn.

Verksamhetens arbete handlar framför allt om att erbjuda ett hem hemifrån genom Ronald Mcdonald Hus, där familjer kan bo tillsammans under tiden då barnet vårdas på sjukhuset intill.

I dag finns det fem Ronald Mcdonald Hus i Sverige vid universitetssjukhusen i Huddinge, Göteborg, Lund, Linköping och Uppsala och här bor omkring 4500 familjer varje år.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.

Det senaste